|
עמוד:13
בתקופת הנאורות במאה השמונה עשרה ועד אמצע המאה העשרים , וכינסו אותן לשש קטגוריות עיקריות : א . הגדרות תיאוריות , שנטו לראות את התרבות כמכלול החיים החברתיים . הגדרות אלה כללו בדרך כלל רשימות של תחומים ושל שדות שמהם בנויה התרבות , ובכלל זה הן רעיונות ( אמנות , מוסר ) והן התנהגויות ( מנהגים , הרגלים . ( נקודת התחלה רבת השפעה להגדרות מסוג זה הציע האנתרופולוג הבריטי אדוארד טיילור ( Edward Tylor ) בשנת : 1871 תרבות [ ... ] היא אותו מכלול מורכב הכולל ידע , אמונה , אמנות , חוקים , כללי מוסר , מנהגים וכל היכולות וההרגלים האחרים שרוכש האדם כחבר בחברה . ( בתוך : ( Kroeber and Kluckhohn : 43 ב . הגדרות היסטוריות , שנטו לראות את התרבות כמורשת המונחלת מדור לדור על ציר הזמן . ג . הגדרות נורמטיביות , שנחלקו על פי רוב לשני סוגים : הסוג האחד תפס את התרבות כמערכת ערכים המעצבת דפוסי פעולה והתנהגות מוחשית . הסוג האחר הדגיש את המערכת הערכית עצמה , בלא התייחסות להתנהגות . למשל , הסוציולוג האמריקני תומס ( W . I . Thomas ) קבע בשנת , 1937 שתרבות היא ] " מכלול ] הערכים החומריים והחברתיים של כל קבוצת בני אדם או עם , בין שהם פראים ובין שהם מתורבתים" . ( ibid : 52 ) ] civilized [ ד . הגדרות פסיכולוגיות , שהדגישו את תפקיד התרבות כמנגנון לפתרון בעיות , המאפשר לבני אדם לתקשר , ללמוד ולספק צרכים חומריים ורגשיים . ה . הגדרות מבניות , שלא הסתפקו ברשימת רכיבים והיבטים נוסח טיילור , אלא הצביעו על עקרונות מארגנים הקושרים את ההיבטים ואת הרכיבים השונים שהתרבות מורכבת מהם . הגדרות אלה כוללות ממד של הפשטת התרבות , מעבר לרעיונות , לחפצים ולהתנהגויות שהיא מורכבת מהם . ו . הגדרות סוציו גנטיות , שהתייחסו לאופן היווצרותה של התרבות ולהמשכיות קיומה . אין מדובר בהקשר ביולוגי , אלא בהסבר הופעת התרבות כתוצר של יחסי גומלין אנושיים .
|
|