"האמת והשלום אהבו"

עמוד:12

" האמת והשלום אהבו" הרב ד"ר יוחאי רודיק אחת השאלות החשובות שמערכת החינוך הדתי מתמודדת עמן היא שאלת היחס בין פתיחות לסגירות באורחות החיים ובהשקפות העולם . המשמעות המעשית של שאלה זו היא מידת הנכונות לחשוף את התלמידים והתלמידות למגוון דעות והשקפות בחומרי הלמידה , במפגשים עם " האחר" ותוך כדי התהליך המורכב של גיבוש הזהות האישית . אתגר זה נוגע הן למערכת החינוכית ה"פנימית" והן לתגובה המתבקשת אל מול עולם החינוך הדמוקרטי-אוניברסלי . המפגש בין עולם החינוך היהודי ( הפרטיקולרי ) לבין עולם החינוך האזרחי דמוקרטי ( האוניברסלי ) מעורר שאלה רחבה יותר – המחלוקת שבין פתיחות לסגירות של מערכות חינוך . הרב ד"ר יוחאי רודיק , מפמ"ר מחשבת ישראל בחינוך הממלכתי דתי במשרד החינוך , מתייחס לשאלות אלו כפי שהן באות לידי ביטוי בהתמודדות המאפיינת את החינוך הדתי . לכאורה נראה שהתודעה הדתית שוללת את האידאל הפלורליסטי ואת הפתיחות הרעיונית , אבל עיון מעמיק בדברי חז"ל מגלה מגוון גישות בנושא . המשנה במסכת אבות קובעת : " כל מחלוקת שהיא לשם שמים סופה להתקיים ושאינה לשם שמים אין סופה להתקיים . איזו היא מחלוקת לשם שמים ? זו מחלוקת הלל ושמאי . ושאינה לשם שמים ? זו מחלוקת קורח וכל עדתו" ( פרק ה , משנה . ( י"ז רבנו עובדיה מברטנורה , בפירושו למשנה , מבדיל בין מחלוקת הלל ושמאי , שתכליתה " השגת האמת , " ולכן תוסיף להתקיים , לבין מחלוקת קורח ועדתו , שעניינה " בקשת השררה" ואינטרס אישי , ולכן לא תוסיף להתקיים . קיומה של מחלוקת מתברר אפוא כעניין חיובי ומפרה . על רקע גישה זו מובן תיאור הוויית החיים השוקקת של בית המדרש : " תלמידי חכמים שיושבין אסופות אסופות ועוסקין בתורה . הללו מטמאין והללו מטהרין . הללו אוסרין והללו מתירין [ ... ] אף אתה עשה אוזנך כאפרכסת וקנה לך לב שומע את דברי המטמאין ואת דברי המטהרין , את דברי האוסרין ואת דברי המתירין" ( מדרש במדבר רבה יד , ד . ( הלומד מתבקש לא להתעלם ממגוון הדעות ונדרש להיות בעל " לב שומע" ואוזן קשובה ולעצב את עצמו כאישיות רוחנית יוצרת . בד בבד הלומד נדרש להתאים את מסקנותיו לעולם ההלכה ולהיות נאמן לדברי חז . "ל

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר