הקשר בין הורים למורים באמצעות טכנולוגיות תקשורת חדשות

עמוד:83

לגלוש ולהפוך לקבוצה חברתית , מהלך שחלק מההורים רואים כמטרה לא רצויה שבאה על חשבון המסרים המקצועיים . כך למשל , מורה באחת הקבוצות ציינה ששימוש בפייסבוק מזכיר במידה מסוימת תחליף לאתר בית הספר . היא הביאה דוגמה שבה באמצעות הקבוצה התקיימה העברת מסרים לכ 100 הורים של כל תלמידי השכבה , כולל עדכונים שוטפים על פעילויות שונות של בית הספר כגון טיולים וסיורים של הכיתות . סיכום ומסקנות אף על פי שפרק זה עוסק בעיקר בערוצי תקשורת חדשים , חשוב לחזור ולהדגיש שגם בעיני מורים והורים אין תחליף להמשך קיומם של ערוצי תקשורת פנים אל פנים הכוללים שיחות אישיות ביוזמת הורים או מורים , אסיפות הורים בתחילת השנה ואסיפות סוף שליש . מפגשים אלו מאפשרים קשר קרוב ויצירת אמון ויחסי עבודה מקצועיים בין ההורים למורים . מרבית המחקרים רואים בחדירה של ערוצי תקשורת חדשים תופעה חיובית , שנועדה להגביר את מעורבות ההורים אך בשום פנים ואופן אינה מהווה תחליף לתקשורת פנים אל פנים . מסקנה חשובה מסקירת הספרות היא שתקשורת באמצעות דואר אלקטרוני יכולה להיות שימושית לקשר סדיר ושוטף בין הורים לבין מורים בנושאים שהם ספציפיים , פשוטים ונקודתיים . הכוונה כאן בעיקר להתעדכנות סדירה של ההורים בעניין ציונים במבחנים ספציפיים , מטלות שעל התלמיד לעשות בשיעורי בית והודעות על פעילויות כיתתיות ובית ספריות . יתר על כן , מהדיון בספרות עולה שתקשורת באמצעות דואר אלקטרוני אינה נתפסת כמתאימה לעיסוק בנושאים מורכבים יותר כגון נושאים הקשורים להסתגלות החברתית של התלמיד בבית הספר , בעיות משמעת ודיונים ממושכים יותר על ההתקדמות של התלמיד בלימודים . במקרים אלה תקשורת באמצעות דואר אלקטרוני יכולה לסייע מאוד לקביעת מועד למפגש פנים אל פנים של הורים , מורים ותלמידים . תקשורת פנים אל פנים , המאפשרת לשאול שאלות הבהרה ולהסביר באופן מעמיק יותר את הנושאים האלה , מתאימה יותר ויש לעודד אותה . אשר לתקשורת בין הורים למורים באמצעות דואר אלקטרוני , הספרות מזהירה מפני שימוש יתר בערוץ זה במקרים שמוקד העניין הוא ציונים . שימוש בדואר אלקטרוני נועד בראש ובראשונה להדגיש את תהליך הלמידה : ( Thompson , 2009 ) להזכיר צורך בהכנה של חומר לימוד בבית ובביצוע של שיעורי בית ולהפנות למקורות מידע נוספים לצורך השלמת מטלות . שימוש כזה הוא גורם חיובי בתהליך הלמידה של תלמידים . ( Thompson , 2009 ) הן מורים והן הורים מדגישים ששימוש כזה בדואר אלקטרוני , שימוש התומך בתהליך הלמידה עצמו , הופך את המורים לנגישים יותר להורים ובכך יש יתרון גדול . עם זאת יש להדגיש בפני ההורים שמורים מקיימים דו שיח עם הורים מכל הכיתה , מצב שעלול לעכב את התשובה וגם לגרום עומס על המורים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר