|
עמוד:81
מחקר זה בדק גם את תגובות התלמידים לתקשורת הישירה בין ההורים למורים . באופן כללי המסקנה היא שתלמידים מגיבים בצורה שלילית לתקשורת זו . הם חשים שהתקשורת הישירה ללא שיתופם מהווה פגיעה בדימוי העצמי שלהם ובעיקר ברמת האחריות שהם מגלים בלימודיהם גם אם הם נתקלים בקשיים . למשל , היו מקרים שבהם הורים פנו לילדים לשאול מה קורה בבית הספר והמתבגרים אמרו להם לפנות למורים בדואר אלקטרוני כי דעתם שלהם ממילא אינה נחשבת . בעיקר הייתה תחושה שהתקשורת הישירה בין הורים למורים מסתירה מהתלמידים מידע ואינה משתפת אותם . ( Thompson , 2008 ; Thompson , 2009 ) ערוצי תקשורת באמצעות מכשירים ניידים ערוצי תקשורת חדשים נוספים הם רשתות חברתיות כדוגמת פייסבוק , ווטסאפ ( המשמש להעברת מסרים מיידים , תמונות וקטעי וידיאו , ( טוויטר ועוד . רשתות חברתיות הן כינוי לסביבות ברשת הכוללות מגוון של כלים ואמצעים מקוונים המאפשרים יצירה ושימור של קשרים בין גולשים עשרים וארבע שעות ביממה , שבעה ימים בשבוע . חלק ניכר של התקשורת בין הורים למורים ברשתות החברתיות בכלל ושל העברת מסרים מיידים בפרט מתבצע באמצעות טלפונים חכמים . תקשורת באמצעות מכשירים ניידים אמנם מגדילה את הנגישות של המורה להורה , את הנוחות של העברת מידע בין הצדדים ואת שכיחות התקשורת , אולם חשוב לזכור שקיימים מחסומים שיכולים להפוך אותה לבלתי יעילה . ראשית , הנגישות הפיזית למכשירים ניידים או הבעלות עליהם אינן רווחות בכל הציבור בישראל , כך ששימוש בערוצי התקשורת האלה עלול לפגוע בתקשורת עם הורים מקבוצות חלשות מבחינת סטטוס חברתי . חלק מהאוכלוסייה אינו רוכש טלפון חכם ממניעים של מסורת ודת , וחלקים אחרים בגלל מחסומים כלכליים . כל בית ספר חייב לבדוק את הנגישות של מכשירים ניידים בטרם קבלת החלטה על אימוצם כערוץ תקשורת . בעיה נוספת היא שיכולה להיות נגישות אך יחד איתה הימנעות משימוש או הימנעות משימוש ביישומונים מסויימים . הימנעות זו תיתכן גם כשעומד לרשות המשתמש טלפון חכם . מחקרים רבים הצביעו על כך שרכישת טכנולוגיה אינה מבטיחה אוטומטית את השימוש במלוא האפשרויות שבה , ולעתים המשתמש מאמץ רק פעולות מעטות מתוך סך כל הפעולות האפשריות . במחקרים אלו נמצא שאימוץ הטכנולוגיה תלוי בתפיסה סובייקטיבית של קלות השימוש בה ושל יעילותה . לכן הצורך להגדיר את מטרותיה של מערכת טכנולוגית ואת יתרונות השימוש בה הוא תנאי להטמעתה . כאן חשוב לציין שבית הספר הוא גורם חשוב בבנייה של עמדות תומכות בשימוש בטכנולוגיה ניידת לצורך קשר מורה-הורה . קיימת חשיבות רבה לתיאום ציפיות ולהגדרת מטרות השימוש בטכנולוגיה . בית הספר צריך להוביל את היזמה , כי כשבית הספר משתמש בטכנולוגיות על מנת להעביר הודעות להורים ונותן הסבר על היתרונות שלהן להורים , גדלים הסיכויים שההורים יאמצו אותן Ho , Hung ) . &( Chen , 2013
|
|