|
עמוד:79
לתקשורת באמצעות דואר אלקטרוני יש כמה יתרונות . ראשית מדובר בטכנולוגיה של דחיפת מידע , כלומר , המשתמש פותח את תיבת הדואר האלקטרוני שלו בזמן שמתאים לו . מבחינת ההורים דואר אלקטרוני הוא מערכת שבה הם עושים שימוש למטרות שונות ולכן ההתחברות אליה היא יחסית מוכרת וקלה – היא נעשית באמצעות שם משתמש וסיסמה שקל לזכור כי הם בשימוש שוטף . לעומת זאת המערכת של בית הספר מחייבת התחברות באמצעות שם משתמש וסיסמה שאינה בשימוש למטרות אחרות . זאת ועוד , קריאת דואר אלקטרוני נעשית בזמן הפנוי של ההורים והיא מאפשרת להם לקרוא את המסר כמה פעמים וגם לערוך את תגובתם . ואכן , במחקר שהתבסס על קבוצות מיקוד בישראל הורים הדגישו את היתרון הזה ( קורץ , . ( 2014 דואר אלקטרוני מאפשר גם תקשורת בין אישית ( העברת מסר להורה יחיד וקבלת תגובה ממנו ) וגם תקשורת מהמורה אל כלל קבוצת ההורים , באמצעות הקמת קבוצה שכוללת את כתובות הדואר האלקטרוני של כל הורי התלמידים בכיתה . דואר אלקטרוני גם מאפשר להעביר את ההודעה לנמענים נוספים ( Forward ) או במילים אחרות , להעביר מסר שהתקבל – לקבוצה של אנשים , על מנת שייחשפו גם הם למסר שנשלח . על סיבות ההעדפה של דואר אלקטרוני ניתן לעמוד מדברים שאמרו הורים בישראל : ״דואר אלקטרוני נותן אפשרות לארגן את המחשבה , לבחון כל מילה , לעשות סינון של רגשות בטרם עונים״ , ובצורה מפורשת יותר : ״הפינג פונג בין ההורה למורה יכול להוות מקום של חשיבה . אם עושים זאת דרך הדואר האלקטרוני אפשר לקרוא פעם שנייה ושלישית , מעכלים , לא חייבים לענות מיידית״ ( קורץ , . ( 2014 מחקרים אחדים עסקו בזיהוי הנושאים השכיחים בתקשורת הורים-מורים באמצעות הדואר האלקטרוני , תוך התבססות על ראיונות של הורים ומורים ועל ניתוחי טקסטים של תכתובות דואר אלקטרוני ביניהם . המחקרים מראים שיותר ממחצית הודעות הדואר האלקטרוני עוסקות בנושאים הקשורים לציונים ושיעורי בית , בעיקר דיווח של מורים על קשיים של התלמידים להשיג ציון ׳עובר׳ במבחן , עדכון ההורים בציונים לפי בקשתם , עדכון בדבר שיעורי בית ובירור כיצד ניתן לשפר ציונים . הנושא השני , שמהווה כ 12 % מהתקשורת באמצעות הדואר האלקטרוני , הוא קביעת מפגשים . הורים מבקשים לקבוע זמן לפגישה ולשיחה עם המורים , וכן הם מבקשים לקבל תזכורת על תאריכים של פעילויות בית ספריות . כ 10 % מהתקשורת עוסקים בנושאים שנובעים ממצבים רפואיים של התלמידים : הודעות על מחלה , בקשות לקבלת עדכון על שיעורי בית בעת מחלה , מידע רפואי שהורים מעבירים לבית הספר לגבי ילדיהם וכיו״ב . כ 7 % מהתקשורת עוסקים בנושאים של משמעת בית ספרית . שאר התקשורת עוסק במגוון עניינים אחרים . ( Thompson , 2008 ; Thompson , 2009 ) מתוך המחקר עולה שנדרש מאמץ ניכר מן המורים לעצב ולנסח מסר חיובי , גם אם התוכן הוא בסופו של דבר פחות חיובי . למשל , המסר מתחיל בהערכה חיובית ( ״היא נערה אחראית ורצינית אך ... ״ ) וממשיך בהודעה השלילית ( ״אך נכשלה במבחן במתמטיקה״ . ( כמו כן , המורים שהשתתפו במחקר עשו מאמץ להוסיף מסרים של תקווה גם כשנאלצו להודיע על כישלונות
|
|