|
עמוד:77
הוא קיים במערכת . המתבגר עלול לראות בעין רעה את עצם הקיום וההעברה של מידע כזה , כי הוא עלול לפרשו כחשיפה של מידע אישי ללא רשותו . הדבר עלול לגרום לקונפליקטים בין המתבגרים להורים . וקיימת סכנה נוספת : התופעה הידועה של פיזור האחריות . מכיוון שמידע מגיע ישירות להורים , הוא יכול להוות מסר שגוי שיגרום לתלמיד לוותר על אחריותו לנוכחות בכיתה ולציונים . מהמחקרים שנערכו על שכיחות השימוש במערכת משו״ב עולים כמה ממצאים חשובים . ראשית , שכיחות הכניסות של תלמידים למערכת הייתה גבוהה מאוד , נתון המרמז על רצון התלמידים להתעדכן באופן סדיר במידע שעובדי ההוראה מפרסמים על לימודיהם . לגבי כניסת הורים למערכת , מספר הכניסות היה נמוך יחסית . במחקר שהתבסס על קבוצות מיקוד ונערך במיוחד עבור הוועדה לבדיקת קשרי הורים-מורים , הורים הביעו באופן חד משמעי את העדפתם לתקשורת באמצעות דואר אלקטרוני על פני תקשורת באמצעות מערכת משו״ב ( קורץ , . ( 2014 הורים מעדיפים לקבל הודעות כיתתיות והודעות אישיות ישירות לתיבת הדואר האלקטרוני , כיוון שפעולה זו ״מזרימה״ אליהם ישירות את המידע במקום הפעולה האקטיבית הנדרשת כדי להגיע לאתר , לחפש את הסיסמה ושם המשתמש הייעודיים ולמצוא את המידע באתר . בעיני ההורים זמינות המידע בדואר אלקטרוני נחשבת לחיסכון של זמן רב לעומת חיפוש המידע באתר ( קורץ , . ( 2014 למרות הממצאים המעודדים על יכולתה של המערכת לגרום למעורבות של הורים , יש מספר סוגיות שאין להן עדיין תשובה במחקר . ראשית , המחקרים אינם עוסקים במעקב אחר ההשפעה שיש לכניסות הורים והתעדכנותם בנתונים לימודיים של ילדיהם – על המשך הקשר בין הורים למורים . במילים אחרות , איננו יודעים באיזו מידה , אם בכלל , התעדכנות ההורים במצב הלימודים של ילדיהם באמצעות כניסה למערכת הנתונים מעוררת אותם ליצור קשר עם המחנך או המחנכת בכיתה על מנת לסייע לילדם המתקשה או לתמוך בו . אין להוציא מכלל אפשרות שהתעדכנותם באמצעות תקשורת נתמכת מחשב או מכשיר סלולרי באה במקום הגברת התקשורת עם המורים , ונועדה לסייע לילדיהם . שנית , לא ברור כיצד הדבר משפיע על קבלת אחריות של התלמיד למצבו בלימודים . כאמור לעיל , הידיעה שההורים יכולים להתעדכן בעצמם עלולה לגרום לתלמיד לראות את האחריות שלו על לימודיו כפחותה , כי מתקיימת תקשורת בין ההורים למורים , והוא אינו שותף פעיל למסרים שמועברים . סוגיה נוספת שמתעוררת בשימוש זה של מערכת משו״ב היא זו של הפיקוח ההורי . מחקרים רבים עסקו בנושא של פיקוח הורי בגיל ההתבגרות . הדעה הרווחת בעבר הייתה שפיקוח הורי , כלומר ידיעת ההורים היכן נמצאים הילדים , מי החברים שלהם ומה הם עושים , מהווה מעורבות רצויה שנמצא קשר חיובי בינה ובין הישגים בבית הספר , מעורבות בפעילות חברתית והימנעות ממעורבות בעבריינות . ( Otto & Atkinson , 1997 ) בעשור האחרון עברה סוגיית הפיקוח ההורי , במיוחד בגיל התבגרות , בדיקה וחקירה מחודשות . במחקר שבחן כ 700 הורים ובני נוער , מצאו מספר חוקרים שמאחורי המושג של פיקוח הורי מסתתרת בעצם סוגיית הידע
|
|