מבוא ורקע עיוני

עמוד:28

דימוי גוף וביטחון עצמי : השינויים הפיזיים המהירים והפתאומיים מובילים מתבגרים רבים לתחושת ביישנות ורגישות למראה החיצוני שלהם . מתבגרים רבים סובלים מדימוי גוף שלילי ומביטחון עצמי ירוד . פעמים רבות השינויים אינם אחידים ואינם מקבילים בין כל חברי קבוצת השווים ( ההתבגרות אורכת בממוצע בין שנה לשש שנים אצל בנות , ובין שנתיים לחמש שנים אצל בנים , . ( Lohman & Matjasko , 2009 חוסר האחידות הזה מגביר עוד יותר את הסיכון לפגיעה בדימוי העצמי של אלה המקדימים בהתפתחותם את חבריהם או המתפתחים מאוחר מהם . ( Cromer , 2011 ) שימוש במדיה : מאפיין זה אינו ייחודי בהכרח לגיל ההתבגרות , ולא קיים בכל חברה , תרבות , וזמן . עם זאת הוא קיים אצל חלק גדול מן המתבגרים בני זמננו ויש לתת עליו את הדעת . מתבגרים בעולם המערבי מבלים זמן רב ( יחסית למתבגרים בעבר ויחסית לבני גילים אחרים כיום ) בגלישה באינטרנט ובשימוש ברשתות החברתיות . משמעות הדבר היא כי חלק גדול מהחוויה שלהם , מחייהם ומקשריהם עם הזולת מתקיימים דרך התיווך של אמצעי תקשורת מבוססי טכנולוגיה Oblinger , 2003 ; Lenhart , et al , 2010 ; Israelashvili , Kim , &) . ( Bukobza , 2012 עובדה זו מציבה אתגרים ייחודיים בפני הורים ואנשי חינוך , במיוחד לאור העובדה שחלקם פחות מיומנים באוריינות מחשב ואינטרנט מאשר המתבגרים . קשיים קוגניטיביים ורגשיים ההתפתחות הגופנית המהירה בגיל ההתבגרות , ובעיקר ההתפתחות של מוח המתבגר והעובדה שהיא מתרחשת בצורה לא ליניארית ובקצב שונה לכל חלק של המוח , מובילה למספר תופעות וקשיים בתהליכים קוגניטיביים אצל המתבגרים . קשיים אלו משמעותיים מאוד להבנת התנהגותם של המתבגרים וצורכיהם מהמשפחה ומבית הספר Giedd , et al , 2000 ; Paus , ) . ( 2005 ; Blakemore , 2014 קושי במשיכת מידע מהזיכרון : למתבגרים יש קושי לאחזר מידע מהזיכרון , להבדיל בין המידע הרלוונטי לפחות רלוונטי ולהתמקד במידע הרלוונטי . לעתים המתבגר עשוי להכיר בכך שנתיב פעולה מסוים אינו נבון , אולם הידע הזה לא יוביל להימנעות ממנו , מפני שהקישור בין זכירת העובדה לבין ההתנהגות בפועל נעשה באונה הקדמית – המתפתחת מאוחר יחסית . קושי בשליטה בדחפים : נראה כי המתבגר , במיוחד במצבים של עוררות רגשית גבוהה , חסר את היכולת לשלוט בדחף הרגשי שמקורו במערכת הלימבית , גם אם הוא מודע לצורך בשליטה כזאת . במילים אחרות , במצבים של עוררות רגשית גבוהה מתבגרים נוטים לקבל החלטות גרועות , החלטות ״מהבטן״ . לעתים קרובות נראה את המתבגרים מדברים או פועלים לפני שהם חושבים על מה שהם עומדים לעשות . קושי ״לתכנן קדימה״ : האונה הקדמית אחראית גם לתכנון העתיד הקרוב ולחשיבה על ההשלכות של הפעולות העומדות להתבצע . בהתאם לכך ושוב , ביתר שאת במצבים שבהם 7 על המערכת הלימבית ר׳ לעיל בסעיף שינויים פיזיולוגיים : שינויים במבנה המוח .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר