נספח א׳: תקצירי הסקירות המדעיות

עמוד:176

לקונפליקטים בין הורים לצוותי חינוך . בחוק הוגדרו שלושה מנגנונים ליישוב סכסוכים : הליך שימוע , גישור ופגישות פתרון . הליך שימוע הוא הליך דמוי משפטי שבמסגרתו קצין שימוע מכריע במחלוקת בין ההורים לבין מחוז בית הספר . המגשר עוזר לצדדים לשאת ולתת ומנסה להקל עליהם להגיע ליישוב מוסכם של המחלוקת . פגישת פתרון נועדה לסיים את הסכסוך לפני הליך השימוע והיא אמורה להתקיים בשבועיים שלאחר הגשת התלונה . תהליכים אלה תגובתיים בכך שהם מתרחשים רק לאחר שהקונפליקט הופיע והסלים . מדינות ומחוזות בתי ספר בארצות הברית ניסו אסטרטגיות חדשניות ומגוונות להתמודדות עם קונפליקט לפני שהוא מתגלה או מיד עם הופעתו . אסטרטגיות אלה מקדמות שיתוף פעולה ומונעות מתחים הקשורים לתהליכי גישור ושימוע . בין אסטרטגיות אלה : הכשרות משתתפים ובעלי עניין – מתן כלים להורים , מחנכים ונותני שירותים לשיפור יכולות דיאלוג ומשא ומתן , מניעת הסלמה של קונפליקטים והגברת היכולת לפתור קונפליקטים עתידיים ביסוס תהליכים משותפים – כגון מועצת בעלי עניין הפועלת תוך שיתוף פעולה בנושאים שונים הקמת מנגנון תמיכה בין הורי – הורים מספקים הכוונה , תמיכה ומידע להורים אחרים שיש להם ילדים בעלי צרכים מיוחדים . מינוי מנהל מקרה – שעונה על שאלות משפטיות המתעוררות אצל ההורים וחוקר את הקונפליקט במטרה לזהות ולהמליץ על הפתרון המתאים ביותר לסיום המחלוקת מינוי מתווך טלפוני - המסייע בהבהרת הבעיה ובבחינת דרכים חלופיות לפתור את הקונפליקט מיד כשהקונפליקט מזוהה מינוי מסייע - IEP המנהל את הדינמיקה של הפגישה כדי להבטיח שהמשתתפים פועלים בכבוד , שנקודות המבט של כל המשתתפים נשמעות ושהמשתתפים מתמקדים בפעולות עתידיות גישור - בגרסאות מעט שונות מבחינת מספר המגשרים והכשרתם ומבחינת היקף הפגישות המשותפות לעומת הנפרדות . הסקירה תציג גישות שונות לגישור – גישור פרגמטי , טרנספורמטיבי ונרטיבי מינוי נציב תלונות – Ombudsperson צד שלישי החוקר תלונות , מציע פתרונות ונושא ונותן עם הצדדים באופן אקטיבי יותר ממגשר או ממסייע ביצירת הפתרון הקשבה לדעה של צד שלישי או יועץ – התייעצות עם מומחה מתחום המשפטים או החינוך המיוחד בכדי ללמוד על הטיעונים שלהם

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר