|
עמוד:68
להחליף דעות , להגביר את הנגישות של המורים לפניות של ההורים ולעדכן במצב הלימודים של התלמידים . מעורבות הורים מתרחשת בצורה טובה יותר כאשר קיימת תקשורת שוטפת ויעילה ביניהם לבין המורים . ( Dempsey-Hoover , Whitaker & Ice , 2010 ) בשנים האחרונות , עם התרחבות השימוש בטכנולוגיות חדשות של תקשורת ומידע , גבר השימוש בערוצי תקשורת אלו בין ההורים למורים . במושג ׳טכנולוגיות תקשורת חדשות׳ הכוונה לערוצי תקשורת כגון מחשב או טלפון חכם , המבוססים על רשת האינטנרט . בהקשר של ערוצי תקשורת נתמכי אינטרנט נדון בשימוש מערכת תקשורת בית ספרית נתמכת על ידי אתר בית הספר ( כגון משו״ב , ( בדואר אלקטרוני וברשתות חברתיות . בדיון בטכנולוגיות הנתמכות על ידי טלפון נייד נעסוק בעיקר בשירות של מסרונים ( SMS ) והודעות ווטסאפ . מכיוון שערוצי התקשורת החדשים מאפשרים העברת מסרים ישירה – ללא תיווך של התלמידים , מכל מקום ובכל שעות היום – השימוש בהם מגביר במידה משמעותית את הזמינות ההדדית בין ההורה למורה . בפרק זה נעמוד על המאפיינים של תקשורת בין הורים למורים בעידן של חברת מידע , ועל סוגי תקשורת שקיימים כיום בבתי הספר . המטרה העיקרית בסעיף זה היא להציג כמה מסקנות מהמחקר האמפירי לגבי התאמתו של כל ערוץ לסוגי הקשר השונים בין מורים להורים . הנחת היסוד היא שתקשורת בין הורים למורים היא תהליך של החלפת מידע , גיבוש הסכמות , שיתוף בתהליך החינוכי , תיאום פעולות , מילוי צרכים של הצדדים השונים והדגשה אפקטיבית של מטרות חינוכיות . הספרות מציינת שעל מנת ליצור תקשורת אפקטיבית בין מורים להורים , חשובה היזמה של המורים . עליהם ליצור בשכיחות גבוהה קשר עם ההורים ולעודד אותם להיות מעורבים הן בפעילות הבית ספרית והן בתהליך הלמידה של הילדים Ho , Hung &) . ( Chen , 2013 במובן זה התקשורת בין מורים להורים צריכה להיות חיובית ותומכת , כך שתוכל ליצור הזדמנויות לשיתוף פעולה ולעודד המשך של תקשורת הדדית . חשוב לומר שלמרות התחושה הקיימת בציבור , לפיה נגישות לרשת האינטרנט ושימוש בטלפונים חכמים הם אוניברסליים , הנתונים העומדים לרשותנו מצביעים על הבדלים משמעותיים בין קבוצות שונות באוכלוסייה , הן בנגישות לרשת האינטרנט והן בשימוש במכשירים החכמים . הידיעה על פערים אלו חשובה מכיוון שהיא מגדירה את אוכלוסיית היעד שיכולה ליהנות מתקשורת מסוג זה לעומת אוכלוסייה שיכולה ליהנות רק מתקשורת פנים אל פנים או מתקשורת באמצעות דיוור רגיל ( מכתבים או מ ַ ח בּ רת כיתה . ( פערים דיגיטליים : בדיון על תקשורת נתמכת טכנולוגיה יש להביא בחשבון שבישראל קיימים ״פערים דיגיטליים״ . פער דיגיטלי מסדר ראשון הוא ההבדל בין יכולתן של קבוצות בחברה להשתמש בטכנולוגיות של מידע ותקשורת כגון רשת האינטרנט וטלפונים חכמים . פער דיגיטלי מסדר שני הוא פערים הקיימים במיומנויות השימוש במחשב בין קבוצות שיש להן אפשרות להשתמש בטכנולוגיות אלו . לגבי פערים דיגיטליים מסדר ראשון , בישראל קיימים נתונים מעודכנים יחסית . מתברר של 80 % ממשקי הבית בישראל יש מחשב ביתי , אך
|
|