|
עמוד:23
הוא יודע לעשות טוב יותר ולהשתמש טוב יותר בכישורים שמשתמשים בהם , אולם מאבד יכולות שלא נמצאות בשימוש . כישורים ויכולות שהמתבגר אינו משתמש בהם בגיל זה לא יתקיימו בסופו של התהליך . ( Johnson , 2001 ; Steinberg , 2005 ) ( Use it or lose it ) אלא שהתפתחות המוח לא נעשית בבת אחת . ראשית , היא נעשית ב״קפיצות״ – המוח חווה מעין פרצי התפתחות שבהם מוליכים עצביים רבים משתנים במהירות , אך בין ההתפרצויות האלה עוברים פרקי זמן שבהם המוח כמעט אינו משתנה . שנית , התפתחות המוח מתרחשת בחלקים מסוימים קודם , ובחלקים אחרים מאוחר יותר . לפי ״כלל האצבע״ המוח מתפתח מלמטה למעלה , ומבפנים החוצה . בשלב הראשון מתפתחים החלקים העתיקים יותר של המוח ( מבחינה אבולוציונית . ( חלקים אלו אחראים על התפקוד הלא רצוני והלא מודע של הגוף וכן על תגובות רגשיות ועוררות רגשית . החלקים האחראים על חשיבה הגיונית , לינארית ומסודרת מתפתחים מאוחר יותר ומגיעים להבשלה רק לקראת סוף גיל ההתבגרות . ואלה החלקים העיקריים העוברים שינוי במוחם של המתבגרים ( אנו מונים אותם לפי זמני התפתחותם ) Casey , Giedd & Thomas , ) : ( 2000 המוח הקטן – ( Cerebellum ) אחראי על תנועה , איזון , תיאום בין החלקים השונים של המוח . הוא ה״מחשב״ שמנהל את שאר ה״מחשבים״ . המערכת הלימבית – ( Limbic system ) אחראית על עוררות רגשית ועל זיכרון לטווח רחוק . כפיס המוח – ( Corpus callosum ) אחראי על החיבור בין שני חלקי המוח , על תיאום בין חשיבה רגשית להגיונית ועל ראיית התמונה הגדולה . האונה הרקתית – ( Temporal lobe ) התבגרות מאוחרת , אחראית על קליטה שמיעתית וזיכרון . האונה הקדמית – ( Frontal lobe ) החלק האחרון שמתפתח ( ממשיך להתפתח עד אמצע שנות ה , ( 20 אחראי על קבלת החלטות , תכנון , זיכרון ושליטה בדחפים . האונה העורפית – ( Occipital lobe ) אחראית על עיבוד מידע חזותי . שינויים קוגניטיביים השינויים במבנה המוח מביאים עמם התפתחויות קוגניטיביות משמעותיות אצל המתבגרים . להלן העיקריות שבהן : חשיבה מופשטת : התפתחות חשובה בגיל ההתבגרות היא הגברת היכולת לחשיבה מופשטת – חשיבה על מושגים , רעיונות ועקרונות . מתפתחת אצל המתבגר היכולת לא להתייחס רק למקרה , חפץ או אדם פרטי , אלא גם לחשוב במונחים כוללניים יותר . חשיבה מופשטת קיימת אמנם
|
|