קשרי משפחה ובית ספר: תלמידים בעלי צרכים מיוחדים ותלמידים בסיכון

עמוד:114

תלמידים אלו משולבים לרוב בחינוך הרגיל ומקשים על מוריהם , על עמיתיהם וגם על הוריהם . החינוך הרגיל אינו ערוך לקלוט את התלמידים הללו ולהתמודד עמם יומיום . מורים רבים לא הוכשרו לטפל בקשיים אלו , ההורים גם הם חסרי אונים , העמיתים דוחים אותם , והתוצאה הבלתי נמנעת היא החרפת הקשיים . כשמדובר בתלמידים אלו , שיתוף פעולה עם ההורים חיוני , אך לא פשוט לביצוע . הוא דורש אמון הדדי , מיומנויות מקצועיות מצד המורים ומוטיבציה מצד ההורים . הכלה של ילדים בעלי חריגות בכיתות הרגילות דורשת הבנה וסובלנות מצד הורים לילדים נורמטיביים . המורים צריכים לקבל הכשרה כיצד להתמודד עם מתבגרים אלו באופן יעיל וללא הסלמה , כיצד לשמור על תקשורת יעילה עם ההורים וכיצד לסייע להורים ברמה הדרכתית להיות הורים יעילים יותר . התמודדות וסיוע כאלה מחייבים אימון ממושך כבר בעת ההכשרה להוראה וכן בהשתלמויות מקצועיות . היועצים זקוקים גם הם להכשרה מיוחדת לעבודה עם מתבגרים בעלי קשיים מורכבים ועם הוריהם . דוגמה לכך שמענו מפי יועצת ברשת עמל הקולטת נוער בסיכון ותלמידים שיש להם קשיי התנהגות . בעמל מציעים להורים קבוצות טיפוליות לתמיכה בהורים ולשיפור תפקודם ההורי . ולבסוף , לא נפקד מקומם של הפסיכולוגים . אמנם הם בעלי ידע רחב בפסיכולוגיה אך לאו דווקא בכזאת העוסקת באוכלוסיות חריגות . פסיכולוגים בעלי הכשרה מתאימה עשויים לסייע רבות בטיפול בהורים נזקקים באוכלוסייה זו . ב . מתבגרים התלויים במבוגר : קבוצה זו כוללת את התלמידים המצויים בספקטרום האוטיסטי , מתבגרים מעוכבי התפתחות שכלית , ילדים בעלי נכויות שונות ותלמידים הסובלים ממחלות כרוניות . גיל ההתבגרות מאופיין במאבק לקראת עצמאות , אולם מתבגרים בקבוצה זו אינם יכולים לממש את המשימה ההתפתחותית הזאת . מצב זה יוצר קונפליקט פנימי אצל המתבגרים , ויש לו השלכות על הקשרים שבין המשפחה לבית הספר . מתבגרים שאינם יכולים לממש את עצמאותם וגיבוש זהותם האישית אף הוא מעוכב סובלים מהתלות שנכפתה עליהם . גם להם יש צרכים חברתיים שאינם באים על סיפוקם , ומן הראוי שבית הספר יהיה ער לצרכים הללו ויסייע לתלמידים ולהוריהם במימושם . אף שהורים רבים למתבגרים השייכים לקבוצה זו מלווים אותם פיזית לבית הספר , הקשר עם בית הספר אינו תמיד חיובי . להורים אלו יש נטייה לגונן על ילדיהם בשל חוסר האונים של האחרונים , ולא תמיד הם נתקלים בתשומת לב דומה מצד גורמים אחרים כלפי ילדם . דרוש שיח פתוח ובונה בין ההורים למורים , שיח שיוביל להבנת עולמם הפנימי של מתבגרים חריגים ויאפשר לתת מענה לצורכיהם . ג . מתבגרים מחוננים : אוכלוסייה שבדרך כלל אינה משויכת לחינוך המיוחד . לכאורה מדובר בתלמידים מצטיינים שנהנים מתשומת לב רבה , ואכן רובם כאלה . הבעייתיות אצלם ממוקדת בתחרותיות גבוהה , בנטייה לפרפקציוניזם , בחוסר סובלנות לכישלון , בציפיות מוגזמות לעתים מצד ההורים , ובתחושת בדידות . הם רואים עצמם חריגים , ולעתים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר