|
עמוד:57
שלב הכניסה להוראה הוא שלב קריטי מבחינת עובד ההוראה החדש : יש לו מוטיבציה גבוהה להצליח , אך הוא נתקל בלא מעט קשיים . חלק מההתמודדויות המאתגרות הן בקשר עם הורי התלמידים . במסגרת שיחות החונכות והליווי , כמו גם במסגרת הסדנאות והקורסים , מושם דגש על סוגיות הנוגעות לקשר עם ההורים ולתפיסת משרד החינוך בכל הנוגע למעורבות ההורים בחינוך הממוסד ( התפיסה עצמה מוצגת לעיל . ( בין היתר עוסקים שיח החונכות והשיח בסדנאות בשאלות כיצד ליזום שיתופי פעולה עם ההורים , מהן הדרכים הנכונות והלא נכונות לדבר איתם ומהן הדרכים להתאים לתרבות ההורה את סוג השיח וסוג התקשורת איתו . לצורך זה מתנסים חלק מהמתמחים והמורים החדשים בתרחישי סימולציה המתקיימים במרכז לסימולציה בחינוך שבאוניברסיטת בר אילן , תרחישים ששחקנים מביימים בהם הורים מאתגרים . הופקו גם סרטוני הדרכה מיוחדים לצורך סיוע למתמחים בשיחה עם הורים שאינם מרוצים . בשנת 2013 נפגש פורום רכזי ההתמחות במכללות ובאוניברסיטאות עם הממונה על תחום הורים בשפ״י , הגב׳ בטי ריטבו , שהציגה את עיקרי מדיניות המשרד כלפי הורים . מפגש נוסף התקיים עם החונכים עצמם וגם בו דיברו על נושא ההורים . בנוסף הופץ לכלל המתמחים סרט סימולציה שעוסק בדרכי עבודה עם הורים והופק במכון לסימולציה באוניברסיטת בר אילן . בסרט עוסקים בשאלה איך נכון ולא נכון לשוחח עם ההורה . באופן כללי , בכל פעם שמתקיים יום הורים בבתי הספר , סדנת ההתמחות שלאחריו עוסקת בנושא הקשר עם ההורים והדרך לערב אותם בחינוך הבית ספרי . בסדנאות ובשיחות החונכ וּ ת יש התייחסות גם לנושא השיח בין תרבויות שונות ( כולל נגיעה בהיבט של קבלת השונה והחריג ובכיבוד השונויות התרבותיות והפיזיות הקיימות בחברה הישראלית . לדוגמה , במסגרת פורום הרכזים מונתה אחראית לקידום הבנה תרבותית בשיח עם הורים יוצאי אתיופיה , וקיימת התייחסות גם לנושא של הורים עולים חדשים בכלל . הנושא מאוד משמעותי לאגף וניתן לו דגש גם בפורום הרכזים וגם בתכנים שמעבירים בסדנאות . נושא הקשר עם ההורים צוין גם בפרסומי האגף במסגרת מגזין דיגיטלי למורים ולמתמחים . במסגרת זו ניתנת מפעם לפעם במה לכתיבה מטעם האחראים על הנושא במשרד ( למשל באיגרת ׳להיות מורה׳ . ( הנושא מודגש ומורגש גם בטורים המופיעים מעת לעת במגזין ומבוססים על סיפורי מתמחים . ניתוח של תכנים שהעלו המתמחים מגלה שלנושא העבודה עם ההורים בחברה רב תרבותית יש ביטוי רב בכתיבת סיפוריהם האישיים של המתמחים . פיתוח מקצועי של מורים בישראל קיים מערך מתקדם יחסית המעניק למורים הזדמנויות ללמוד ולהתפתח מבחינה מקצועית ותמריצים לעשות כן . תמריצים אלו התחזקו כיום , מכיוון שבמסגרת רפורמות ׳אופק חדש׳ ו׳עוז לתמורה׳ נדרשים המורים להשתתף ב 60 שעות של פיתוח מקצועי מדי שנה
|
|