האסלאם הסוני: סדר במסדרים

עמוד:14

האסלאם הסוני : סדר במסדרים אלברט סודאי | מזרחן , מוותיקי החוקרים באמ"ן תנועות משנה ייחודיות צמחו באסלאם תוך סטייה קלה מפרשנויות ארבעת עמודי התוך של האסלאם הסוני . הצופים ( סופים ) מהווים זרם מיסטי באסלאם המתחלק למסדרים ( טריקות ) רבים . הצופים , שמונים כיום מיליונים , מתמקדים לרוב באסיה ובאפריקה , רובם מקרב הסונים ואחדים קרובים יותר לשיעים . ראשית הצופים בהתנגדותם לחיי המותרות של משטרי הח'ליפים של בית אומיה ובית עבאס . שמם של הצופים נגזר ממלבושם של הצופים הראשונים , שהיה עשוי צמר ( צוף בערבית , ( כדי להבדילם מחיי הזוהר של השלטונות האומיים והעבאסים . חלק מהצופים דוחים את העיקרון הסוני שלפיו מוחמד הוא אחרון הנביאים . לטענתם מוחמד ממשיך להנחות את המוסלמים באמצעות מורי הלכה קדושים . כמו כן הם גורסים כי הדרך הנכונה היא בכניעה לאללה באהבה . ישנו הבדל מהותי בין הצופים לשני הפלגים המוסלמים הגדולים : הצופים מאמינים שהאל שרוי בכל חי ( אדם / חיה ) וצמח , וכי הוא שופט את המאמינים לשבט או לחסד , לגיהינום או לגן עדן . שאיפתם היא להגיע לאחדות עם האל באמצעות 'ג"יהאד נפסי , " מעין מאבק עצמי פנימי , ולדעתם הג'יהאד אינו בהכרח מאבק אלים ולחימה . מתחילה הגיעו הצופים להתנגשות רעיונית ולעתים אלימה עם הממסדים האורתודוכסיים . בתקופה העות'ומנית הם זכו לעדנה וקיבלו היתר להפצת רעיונותיהם ברחבי האימפריה . רוב המסדרים הצופים נקראים על שם מורה ההלכה של כל אחד מהם " ) וולי" - קדוש , צדיק , ( ונוהגים לעלות לרגל לקברי הקדושים . נעשו ונעשים עד היום ניסיונות רבים ליצור מועצה עליונה לכל המסדרים . אמונותיהם הייחודיות של הצופים לא מרחיקות אותם ממאבקים אלימים בין מוסלמים לאחרים . חלק מהמסדרים , שבראשם שיח'ים , סייעו למרידות ולכיבושים אסלאמיים . בראייה אסלאמית מעלתם הגדולה היא בהרחבת שטח האסלאם באסיה ובאפריקה . המסדרים הצופיים הגדולים והחשובים : מסדר אל-קאדרי ייחודו של אל - קאדריה , הנפוץ בכל רחבי העולם המוסלמי , הוא בהיותו יותר מיליטנטי באשר להפצת האסלאם . אנשי המסדר תמכו במרד עבד אל - קאדר אל ג' - זאירי באלג'יריה ונלוו לצבאות האסלאם להרחבת שטחו . למסדר נוכחות קטנה בנצרת , ומנהיג הסניף שלו טוען להתנכלויות מצד הסלפים במימון סעודי . המסדר הנקשבנדי למרות מאפייניו הצופיים , המסדר נוקט בגישות לוחמניות ועמד מאחורי תנועות ג'יהאד מוסלמיות נגד כופרים ברוסיה , בסין ובאינדונזיה . המסדר נפוץ בטורקיה ומנהיגו , התומך במעורבות פוליטית , הוא חבר מפלגת השלטון במדינה . המסדר הסנוסי מסדר זה נוסד במכה ב , 1837 - בתקופה הווהאבית . כשאר הצופים , הסנוסים מאמינים באחדות הקיום . אנשי המסדר שלטו בלוב עד ההפיכה של מועמר קדאפי ב . 1969 - גם הסנוסים מגלים תוקפנות והם תמכו במרד באלג'יריה , במוסלמים בפיליפינים ובפלסטינים . הסנוסים נטלו חלק בהפצת האסלאם באפריקה ובעיקר בניגריה . מייסד המסדר , מוחמד אלסנוס ( 1859 1791– ) הטיף לחזרה לאסלאם הטהור . הבקטשיה מסדר קרוב לשיעה התרי עשרית , הגורסת כי 12 אימאמים הם יורשיו של מוחמד . אנשי המסדר מכירים בעלי בן אבי טאלב כאימאם הראשון . המסדר נוסד על ידי חאג' בקטש ולי במאה ה 13 - ומשלב עקרונות שיעים וצופיים . אנשי המסדר מצויים כיום בטורקיה , אלבניה וקוסובו . למסדר סממנים נוצריים כגון וידוי בפני ראש המסדר , מנהיג רוחני שכינויו "באבא . " וכמו כן ישנו עיקרון שלפיו חבר המסדר חייב לחצות ארבעה שערים : השריעה , הטריקה ( הזרם הרוחני , ( המערפה ( הידע ) ואל - חקיקה ( האמת / המציאות . ( למסדר , ששם דגש על אחדות הקיום , היה תפקיד מכריע בהתאסלמות ביוון , באלבניה ובבולגריה . הבקטשיה הכריזו על התנתקותם מהאסלאם הסוני אך לא כזרם שיעי . הצופים במזרח התיכון מסדרים צופיים פועלים בכל ארצות המזרח התיכון . במצרים קיימים צופים מאז ראשיתם , שם שגשגו בתקופה העות'ומאנית . מחמד עלי , ששלט במצרים במאה ה , 19 - התיר הקמת מועצה עליונה של המסדרים הצופים . מספרם של הצופים במצרים אינו ידוע , וכנראה שהוא מונה מיליונים . כיום שוררת איבה בין ה"אחים המוסלמים" לבין הצופים , שהגיעה עד כדי הרס של מקדשים צופיים . נשיא מצרים הנוכחי , עבד אל - פתאח א - סיסי , מנסה להיעזר בצופים כמשקל נגד ליריביו האחים המוסלמים . בישראל אין מידע מדויק על מספר הצופים במדינה אך הוא מוערך באלפים רבים . המסדרים המוכרים בישראל הם השאזלים , הקאדרים והנקשבנדים . אחת הגרסאות קובעת כי ראשית הצופיות בישראל החלה ברמלה . › צופים מחוללים באיסטנבול . מלבושם של הצופים הראשונים היה עשוי צמר כדי להבדילם מחיי הזוהר של הח'ליפות

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר