פתח דבר

עמוד:12

בדרך הנראית כאילו פעוט בן שנתיים קורא בעצמו בספר . ציבור ההורים והגננות מבינים עד כמה חשוב שלב זה בהתפתחות הילד , ומנסים לחפש דרך טובה להפקת תועלת מקסימלית מההאזנה של הילד לספר . מחקרים רבים בארץ ובעולם בחנו את סגנונות הקריאה של גננות והורים הקוראים ספרים לילדים . בפרק זה נסקור את התרומה של סגנונות הקריאה השונים לטיפוח האוריינות , נעמוד על העדויות מבוססות המחקר , התומכות בכל סגנון ונציג מחקר שלנו על דרכים שונות לקריאת ספר לילד , כך שיפיק ממנה את מרב התועלת ונסיים בהמלצות לחוקר , לגננת ולהורה . המסע האורייני עולה לבית-הספר היסודי , ובפרק השני נדון באהבת הקריאה או היעדרה . אבדן המוטיבציה לקריאת ספרים מתרחש במהלך בית-הספר היסודי . בחרנו לקרוא לפרק : צעירים ואהבת הקריאה – איך נשמור על הגחלת . ? אחת הסוגיות המרכזיות המטרידה אנשי חינוך היא כיצד לטפח אהבת קריאה בקרב ילדים . אם משחר ההיסטוריה של עם ישראל , אחד מערכי העם היהודי היה אהבת ספר , ולא סתם הוא נקרא " עם הספר , " הרי שבשנים האחרונות , הבילוי עם הספר הפך להיות חלק שולי בחיי הילדים . המחיר הגבוה של היעדר המוטיבציה לקריאת ספרים כבר עתה ניכר ברמה האוריינית של הבעה בכתב של התלמידים באוניברסיטאות . פרק זה יוקדש לתרומת קריאת ספרים ולטיפוח מוטיבציה לקריאת ספרים . נחשוב כיצד נשמור על הגחלת של אהבת סיפור וספר , שבלטה בגן הילדים ופוחתת בבית-הספר היסודי . נציג תכניות התערבות שעסקו בטיפוח אהבת ספר והביאו לשינוי מהותי . ננתח לעומק תכנית התערבות לטיפוח קריאה שהפעלנו בבית-ספר יסודי ונסיים בהמלצות לחוקר , למורה ולהורה . המסע האורייני עולה לחטיבת הביניים ובפרק שלישי נעסוק בשאלה מתבגרים וקריאה להנאה , הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו , ? נדון בתמונה המורכבת והשונה בנושא קריאה בהנאה בקרב תלמידי חטיבות הביניים . נתאר תכנית התערבות חדשה , אשר פועלת ב-200 חטיבות ביניים בישראל , נציג מחקר שבדק את יעילותה בחטיבת-ביניים בצפון הארץ ונסיים בהמלצות לחוקר , למורה ולהורה . כאן נעצור במסע האורייני ונבדוק את סוגיית הכתיבה . בפרק הרביעי נבדוק כיצד " ובני השש יודעים פתאום לכתוב סיפור " וננתח את סוגיית הכתיבה . כתיבתם של ילדים נחקרה רבות , " ניצני הכתיבה " והדרך שהכותב הטירון מגלה את " סוד הכתיבה " נחקרו בקרב ילדי הגן . אוכלוסיית גיל הגן וגם אוכלוסיית תלמידי בית-הספר היסודי והתיכון נחקרו רבות . לעומת זאת , אוכלוסיית תלמידי כיתות א , -ב' ' שאינם כבר " מגלי סוד הכתיבה " אך עדיין אינם " כותבים מיומנים , " נחקרה רק חלקית . לאוכלוסייה זו של תלמידי כיתה א ' מוקדש פרק זה . נתאר מחקר אורך בן שנתיים , שבדק את התפתחות היכולת לכתוב סיפור בקרב ילדים מכיתות א -ב ' ' ממיצבים כלכליים-חברתיים שונים , מרמת אוריינות מוקדמת שונה והלומדים בסביבות אורייניות שונות . נסיים את המסע האורייני בפרק החמישי באוכלוסיית התלמידים בעלי מוגבלויות קשות ומורכבות , בפרק ששמו " גם הם יכולים לקרוא . " זוהי אוכלוסייה אשר עד לאחרונה איש לא הציב את יעד

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר