ד. הייררכייה ארגונית

עמוד:12

ה . מנגנוני שימור והסתגלות למציאות משתנה אפיון זה הוא הבעייתי ביותר בכל הקשור לגן , שכן הארגון עובר שינויים תכופים : חל שינוי בתפיסת תפקיד הגן : ממקום רגוע , חם ומשפחתי , המדגיש את חשיבות ההתפתחות הרגשית , הוא הפך להיות מקום , המדגיש הישגים ובונה תשתית להצלחה " אקדמית . " שינוי זה משפיע על הגדרת התפקיד של הגננת , על סדרי-העדיפויות בגן , על מנגנוני-הערכה ואבחון , והוא פוגע באוטונומיה שלה ויוצר עומס נפשי ומתחים , הנובעים מהצורך לעמוד בסטנדרטים מדידים ובתחרות עם עמיתות . משרד-החינוך מחייב כל גננת במסגרת תכנית הליבה להכניס תכנים לימודיים כמו מוכנות לקריאה , לכתיבה , לחשבון , למדעים , לאומנות , לכישורי-חיים ולהוכיח הצלחה על-פי מדדים שונים . בעבר היווה הגן קבוצת ילדים , אשר להם היו גננת וסייעת . כיום , כפי שנאמר בסעיף הקודם , הגננת לא נמצאת בכל שעות הפעילות של הגן , וקיימות דמויות רבות , שהן חלק מצוות-הגן , ולכן לתפקיד הגננת כמתאמת וכמקשרת בין כל הגורמים – יש חשיבות רבה . בגלל מעורבות-ההורים בגן , ואולי התערבותם ההולכת ומתעצמת עם השנים נמצאת מנהלת האגף לחינוך קדם-יסודי והמפקחת המחוזית ( בחינוך הממלכתי-דתי נמצא גם ראש מינהל החמ " ד , מפקחת על החינוך הקדםיסודי הממ " ד ומחמ " ד המחוז . ( בגנים מסוימים , מעל הגננת נמצא מנהל המתנ " ס או מנהלת אשכול גנים , או מרכזת חטיבה . בתוך הגן – נמצאת הגננת בראש ההייררכייה , ומתחתיה גננת משלימה , גננת-שילוב , סייעת , סייעת משלימה , צוות-סטודנטיות ועוד , כאשר בדרך-כלל לכל אחת מהעובדות יש מפקחות נפרדות ( מפקחת הסייעות מטעם הרשות המקומית , הממונה על שילוב , המדריכה של הסטודנטית וכדומה . ( בדרך-כלל אין קשר בין מנגנוני-הפיקוח השונים . כמו-כן קיימות מערכות-יחסים רוחביות בין הגננת לבין פסיכולוגית , יועצת , ועד הורים ומנחי-חוגים . כדי לאפשר יישום נאות של מטרות ארגון-הגן – חייבת הגננת , כמנהלת-הגן , לדאוג לעבודת-צוות מתואמת היטב . להשקיע בהתפתחות הצוות , בתיאום דרכי-העבודה וביצירת אקלים , המאפשר תרומה ייחודית של כל אחד ואחת בצוות לשם השגת מטרות הגן .

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר