|
עמוד:10
א . גבולות , המבדילים בין פנים וחוץ של הארגון שונים גבולותיו של גן ומתנ – ס " מגבולותיו של גן בודד בשכונה , שזה עתה אוכלסה או מגן , הנמצא בחטיבה צעירה או בית-ספר . המשותף לסוגי הגנים השונים הוא , שבכולם קיים הגבול המפריד בין פנים לחוץ . הגבולות הפנימיים של הגן הם המבנה הפיזי , צוות-הגן והאירועים , המתרחשים בד ' אמותיו . הגבולות החיצוניים הם הנתונים , המשפיעים על אופיו ותפקודו של הגן : מיקומו הפיזי , מאפיינים סוציו-אקונומיים ותרבותיים של האוכלוסייה הגרה בסביבתו , קרבתו לתשתיות עירוניות , רמת התקצוב של הרשות המקומית שהוא משתייך לה , המגזר , האווירה הפוליטית , שהוא פועל בה , וכן הלאה . קיימים יחסי-גומלין בין הגבולות הפנימיים לחיצוניים : גננת מקצועית תשאף להרחיב את השפעתה מחוץ לגבולות הפנימיים של הגן . יעילים . את המתכשרים יש לצייד גם בכישורים לשיווק עצמם ולרתימת ההורים לתמוך בהם ולסייע להם בעבודתם . ספר זה ינסה לפתח את התפיסה , הרואה בגן – ארגון , שבראשו עומדת הגננת או הגנן ( מעתה ואילך בכל מקום שכתוב בו " הגננת " – הכוונה גם לגנן . ( כמו כל הארגונים בימינו – גם גן-הילדים עובר שינויים תכופים ומהירים , ועל צוות-הגן בהנהגת הגננת , מוטל לגלות גמישות , מקצועיות ויצירתיות – כדי לעמוד בהם בהצלחה . כל שינוי , ולו גם שינוי מיטיב – יוצר , מצד אחד , התנגדות , שכן האדם שואף לסביבה מוכרת , לשגרה ולקביעות , ומצד שני , שגרת-היתר , חוסר-היציבות , הגיוון והיעדר החידוש הם מקור למצוקה פסיכולוגית , המלווה בשחיקה ובקיבעון . אחד השינויים המהותיים , אשר הגננת וכל המערכת כולה חייבים לעבור , הוא שינוי בתפיסת-התפקיד שלה : בעבר היא נדרשה לעבודה חינוכית בתוך הגן , וכיום היא גם צריכה לנהל ארגון על כל המשמעויות , שיש לתפקיד זה . חשוב להבין , כי שינוי בהגדרת תפקיד הגננת כעומדת בראש ארגון – מחייב גם שינוי בהכשרת-הגננות : על המכללות להכשיר אותן לתפקיד ניהולי , הכולל נושאים – כמו אסרטיביות , מנהיגות , הובלת שינוי בארגון , ניהול-צוות מורחב , ניהול קונפליקטים , שיווק , מיומנויות-ניהול ועוד . לארגון – מאפיינים שונים ( סמואל , , ( 1991 החשובים להבנת התפיסה הארגונית של הגן :
|
|