מבוא

עמוד:12

גיוון היצירות ביקש לעורר אפקטים ריגושיים – מחד גיסא , ולאפשר התחברות של כל סוגי הלומדים לחומר הנלמד – מאידך גיסא . מעניין , שגם בישיבות התיכוניות , " האמונות על לימוד גמרא – לימוד המבוסס על ניתוח אנליטי של סוגיות תלמודיות – התלבטו באופן העברת הלהט הנבואי ועצמת הביטוי של נביאי ישראל ומשורריהם של כתבי הקודש לתלמידים , המאבדים הרבה מזוהרם , כשאין הלומד מודע לרובדי הלשון ולרב משמעויותיהם . בחלקן משלבים בפועל פרקי שירה עברית , בבחינת ' הפשטות המתחדשים בכל יום , ' וכדי לצאת נשכרים הן בהטענת הפרק המקראי במשמעויות נוספות – רלוונטיות לעולמו של התלמיד בן זמננו , הן בפיתוח מיומנויות בסיסיות , אך בעיקר בחידוד רגישותו של הלומד לממד הספרותי של הכתוב , המבטא , כמעט תמיד , אמת פרשנית שאינה גלויה לעין הלומד במבט ראשון " ( לוי , . ( 2011 כל פרקי הספר , המתארים את שילוב תחומי הדעת , נתמכים במחקר איכותי שנערך בקבוצות מחקר שונות במשך שנים אחדות . כלים אלה , הבודקים את הדברים במיקומם הטבעי ומעוניינים יותר בתהליך בעת התרחשותו מאשר בתוצאה או בתוצר , מודעים לצורך בהבנה סוביקטיבית של תופעות ( דנזין ולינקולן (; 1994 , ( Denzin & Lincoln ) צבר-בן יהושע , , 1990 ; 2001 שקדי , . ( 2004 יעדו של הספר הוא אפוא בעיקר מתודי ומחקרי , שכן הוא מדגים הוראה בין תחומית ובודק , היש בכוחה לחבב את המקרא על לומדיו ולהפכו לחלק בלתי נפרד מהווייתם . בכל אחד מהפרקים מתוארות הדיסציפלינה הראשית ( תנ " ך ) והתומכת ( תחומי דעת משיקים לתנ " ך ) לפרטיהן , ולצדן – בראשית הפרק , בסופו או לכל אורכו כלי המחקר האיכותי , ניתוחם ומסקנות העולות מהם . ככלל ניתן ללמוד מדרך ההוראה ומחקירתה , כי הלמידה הבין תחומית מאתגרת את לומד התנ " ך , מהנה אותו , מסייעת לו לחשוף את פניו העל זמניים של המקרא ומסבה לו נחת רוח . וכי אין זו מטרת על של כל לימוד ?! מה בספר ? מתוארות בו התמודדויות בין תחומיות ( או רב תחומיות ) עם סוגיות מקראיות בעלות מאפיינים שונים . מגילות קהלת ושיר השירים נבחרו כדוגמאות להתמודדות עם ספרי מקרא

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר