מבוא

עמוד:8

מעולם התלמיד . אמית ( 2010 ) מזכירה בהקשר לקשיי השפה את פרסומו של תנ " ך רם – ( 2008 ) תרגום כל פרקי הלימוד בתנ " ך הכלולים בתכנית הלימודים לעברית בת ימינו – שנועד לשמש כמתווך בין העברית החדשה לעברית המקראית , שהוא , לדעתה ולדעת רבים , " מקסם שווא , שחסרונותיו ונזקיו רבים " ( שם , ( ובוודאי שאינו פותר את הבעיה . אך עובדה היא שפורסם ואף נרכש . הסתגלות להיעדר רלוונטיות , מחד גיסא , ולשפה הקשה , מאידך גיסא , דורשת אורך רוח , רצון וסבלנות רבה , שאינם תואמים את עולמם של תלמידים תאבי מדיה , חסרי שקט , מורגלי סיפוקים מיידיים , המקדישים את מרצם ללימודי חול , כמדעים מדויקים , מדעי המחשב ואנגלית , מתוך הנחה שהם יועילו להם בבגרותם ( לוי , ; 1998 סלומון , ; 1999 דגן , ; 1999 איילון ויוגב , . ( 1995 גרובר ( 2005 ) סבור , שהימנעות מאקטואליזציה היא סיבה מכרעת להתרחקות מהמקצוע . רבים המורים – רבים מדי – שאינם חושפים בפני תלמידיהם את הממד האקטואלי שבלימוד " ואין זה משנה אם האקטואליה היא מיידית או לטווח הארוך . דבר אקטואלי מעורר עניין והתעניינות ויוצר מוטיבציה , " כדברי לוי , ( 1998 ) המוסיף שהתעלמות מממד זה פוגעת בתפיסת עולם תורנית , לפיה התורה היא ' תורת חיים ' אקטואלית לעולם ועד . גם מי שאינו מחשיב עצמו כשייך לעולם תורני , לא ימצא עניין בנושא מנותק זמן ומקום , אלא אם כן יכריחוהו . אזי ילמד כמי שכפאו שד . כנגד התובעים לחשיפה אקטואלית של הכתובים , ישנם המערערים על תרומתה של זו לאהבת התנ ) ך " שקדי , . ( 2001 דגן ( 1999 ) ולם ( 1999 ) מפנים אצבע מאשימה אל שיטות לימוד מיושנות ואל דידקטיקה אנכרוניסטית . אופן ההוראה הפרונטלי , המעמיד במרכז את המורה , אשר אינו מציב דרך קבע אתגר אינטלקטואלי לתלמיד , אינו תורם לחיבוב המקצוע . רק תלמיד מאותגר שכלית ורגשית יוכל , לדעתם , להפוך ללומד עצמאי . שפירא ( 2006 ) ואמית , ( 2003 ) המזהים את המקצוע עם משיחיות ולאומנות , רואים בכך את הסיבה לשנאתו . שפירא מציינת את מלחמת ששת הימים כקו השבר של המקצוע , כשציבור הדתי חייב כיבוש והתנחלות , כבמקרא , ואילו הציבור החילוני התנגד לכך , ומאחר שסבר שהתשתית לחיוב ההתנחלות מצויה בתנ " ך , לא הוסיף עוד לאמצו בחום אל לבו . סימון ( 2002 ) מייחס זאת לשבר האידיאולוגי בציונות . לאבירם ( 1999 ) ולשפירא ( 2006 ) הסברים רלטיוויסטיים פוסטמודרניים , המערערים על מבני יסוד המאפיינים את החברה המודרנית .

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר