|
עמוד:10
הלאומית שלנו . התנ " ך , לדעתה , הוא המיתוס הלאומי של עם ישראל , המהווה תשתית לזהותו של המשתייך אליו . שותפים לדעה זו גם שפירא ( 2006 ) וכן גם זקוביץ , ( 1995 ) שעל אף העובדה שאינו רואה בתנ " ך מקור חינוכי לערכי הדור , הוא מייחס לו חשיבות רבה כמשמר הזיכרון ההיסטורי בתודעה הלאומית שלנו וכתשתיתה של הספרות העברית לדורותיה . אם אכן חיוניותו אינה מוטלת בספק , כי אז חובתנו היא להגביר תורה ולהאדירה הן במוסדות אקדמיים – שבידי הסטודנטים הלומדים בהם תנ " ך אנו מפקידים את מורשת אהבת התנ " ך , עד כדי " יצירת אדם מלא מקרא , " שאוהב אותו , מתרשם ממנו ויכול להתמודד עמו בדרך עצמאית , כהגדרת גויטין , 1965 ) וכן ליבוביץ , – ( 1975 והן במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית הצעירה . ספר זה קרם עור וגידים בין כתלי מוסדות אקדמיים – כאלה שלימודי התנ " ך היוו חלק מ ' לימודי היסוד ' של תכניות הלימודים בהם , כנזכר בראש הפרק , ואחרים , שתנ " ך נלמד בהם כתחום דעת ראשי או משני . בין כותליהם נערכו מחקרי ומהם נארגו פרקיו . המתודה אשר הפכה את לימודי התנ " ך לאתגרים וחווייתיים הייתה המתודה הבין תחומית . אמנם אמית ( 2010 ) סבורה , שהעובדה שהמקרא הוא דיסציפלינה בין תחומית לכתחילה מצטרפת לרשימת המכשלות לאהבת המקצוע , שכן לומד מקרא , הרוצה להרחיב ולהעמיק את הידע הנדרש להבנתו , נתקל בצורך ללמוד את עולמו של המקרא , כדוגמת ממצאים ארכאולוגיים , ולכלים מתחומי ידע נוספים כפילולוגיה , סוציולוגיה , וכמובן לא יוכל שלא להתמצא בתורת הספרות המקראית . ממילא , אם עליו ללמד , הרי הוא נדרש להכריע מה מכל הידע העצום הזה יביא לכיתתו " מבלי שיסתבך בעצמו ומבלי שיבלבל את תלמידיו . " אולם הצעתי אינה מתייחסת לתחומי עזר שהמקרא נדרש להם ואינו יכול לוותר עליהם , אלא לתחומי דעת שאינם נכללים בתחומי עזר אלה . הוראה בין תחומית , המשלבת דיסציפלינות אחדות , המשלימות זו את זו , כגון מקצוע מתחום מדעי הרוח עם מקצוע מתחום האמנות , או מספר תחומים עיוניים או מדעיים , כמודגם אצל רוני ( 2004 , Rooney ) ואצל קורי , ( 2005 , Korey ) מיישמת תיאוריות למידה , המתמקדות בתלמידים , בצורכיהם וביכולתם , כגון התאוריה בדבר האינטליגנציות המרובות ( גרדנר , ; 1996 בראון , , ( 1999 או התאוריה הקונסטרוקטיביסטית , כהגדרת פונסוט . ( 1996 , Fosnot ) הוראה מסוג זה דורשת שליטה בכל תחום בפני עצמו וגם יוצרת מפגש בין
|
|