פרק 1: הסוגה של הקינה – דיון תיאורטי

עמוד:11

לבעיית הגדרת הסוגה ההכרה בסוגה כמושג מופשט , האוצר בתוכו תכונות המאפשרות ליצירות ספרות המכילות אותן להיכלל בו , איננה מקובלת על כל אנשי תורת הספרות . יש המכירים בסמכותה המוחלטת , יש המודעים לחולשותיה ויש השוללים את קיומה לכתחילה . בנדאטו קרוצ ' ה מוצא בה רק " צד אחד של אמת , " הוא צדה התועלתי , המשמש מעין מראי מקומות לחשובות שביצירות האמנות ותו-לא . הנסיון להכיר בקיומם של ז ' אנרים ומחלקות הוא , לדעתו , מוטעה מלכתחילה . האמנות נתפשת בעיניו כאינטואיציה לירית , המבטאה הלוך רוח , שהיא אינדיווידואלית ומתחדשת תמיד . להנחת המוצא של קרוצ ' ה , לפיה כל יצירת אמנות היא חד-פעמית , שותפים גם שוללי גישתו . מכל מקום , לא נוכל להתייחס לשיטה , השוללת הכרה בסוגה , שהרי ענייננו בסימון מאפייניה . מן הצד השני של המתרס י צאו הרואים בסוגה מסגרת טהורה וברורה . לדעתו של ברינקר , נתפס הז ' אנר ( ומכאן ואילך ישמשונו הז ' אנר בלעז והסוגה בעברית כנרדפים ) כטהור עד סוף המאה . ה-18 רק אז , כשספרות רומנטית פורצת מסגרות יורשת את הספרות הקלסיציסטית , ניתנת אפשרות לסטייה ממודלים . הז ' אנר , בעיני היוונים , הוא המפתח , שבו כתובה היצירה . הוא מבאר אותה " מבפנים . " הוא מגדיר את מטרות האמן ומגבילו מראש בכל מה שקשור לנושא , למבנה ולביצוע . כך , למשל , נקבע ז ' אנר הטרגדיה על-פי תכליתו , שהיא יצירת קתרזיס . האמצעים הם אחדות והסתברות ושיוכם הוא לז ' אנר של הטרגדיה בלבד . הז ' אנר יזוהה בקלות . הנוהל נוטה להיות כנוהל בבית משפט . אנו יודעים מראש את החוק . כל שעלינו לברר הוא האם נקט המחבר אמצעים , המוליכים אל התוצאה הרצויה . שרה הלפרין מדגישה , שהיוונים ראו את הז ' אנר כתבנית מיוחדת של התרחשות חיצונית ופנימית , הבוררת את היסודות המשתתפים בעיצובה ומארגנת אותם לפי מודל מיוחד . הקלסיציסטים , יורשי אריסטו , תפשו גם-כן את הז ' אנר כטהור . פרק : 1 הסוגה של הקינה – דיון תיאורטי לו נמצאה הגדרה מספקת לסוגת הקינה הייתה דרכנו סלולה . יכולנו לבדוק את זיקותיה של קינת אצ " ג אל מה שאוצרת בחובה הסוגה באופן מופשט . יכולנו לבדוק , במונחי דה-סוסיר , את טיב הזיקות שבין הפרול , ( PAROLE ) היא הלשון הפרטית , לבין הלנג , ( LANGUE ) היא השפה המכלולית , היינו , בין מה שמצוי ב " לשונו " של אצ " ג לבין כל מה שיכלה ה " שפה " להציע לו . אולם ידי המחקר נמצאו כבולות לא רק ביכולת להציע הגדרה מניחה את הדעת לסוגת הקינה , כי אם לסוגה כמושג-גג , המאכלס סוגות רבות .

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר