מבוא

עמוד:12

לחיות במתח מתמיד בין ההיבטים האוניברסליים לבין ההיבטים הייחודיים של הזהות היהודית . מעמדו ודמותו של היהודי בחברה הכללית תפשו את המקום המרכזי ברוב התיאורים שנכתבו עד כה . דגש זה בא לדעתי על חשבון תשומת הלב המחקרית שראוי היה להקדיש לתרבות היהודית . בעמודים הבאים בכוונתי לבחון היבטים של ההיסטוריה החברתית , האינטלקטואלית והתרבותית של היהודים באמצעות חקירת תפקידה המרכזי של הדת בחברה מסורתית ובחברה מודרנית . אין ספק בעיני כי דפוסי מחשבה והתנהגות דתיים הם מדדים חשובים לאין ערוך של המעבר למודרניות . אני תקווה שמחקר זה יאיר את המתחים עתיקי היומין בין אמונה לרציונליות ויקדם את הבנתנו באשר להשפעתו השוחקת של החילון , לכוח עמידתם של ערכים מסורתיים ולאופן שבו נאבקים מיעוטים על שימור זהותם כנגד גלי המודרניזציה הקמים לבולעם . מאבקים אלה הם בראש ובראשונה מאבקים אנושיים , ואסור כמובן לבחון את השחקנים הראשיים המשתתפים בהם כאילו היו דמויות חסרות פנים בקבוצה שכולה גוף אחד . על מנת להבין ביתר בהירות את התפקיד שמילאה הדת בתרבות המודרנית מאז ועד היום , בחרתי להתמקד בספר זה בטקסי הדת ובריטואלים למיניהם . כדי לעמוד על תפקידה המשתנה של הדת בהיסטוריה המודרנית של יהדות אירופה פרשתי מסגרת ניתוח המשגתית וכרונולוגית רחבה , הכוללת , בנוסף לתקופת האמנציפציה היהודית , את פרקיו האחרונים של 'המשטר הישן . ' המונח 'אמנציפציה ' במובנו הצר מתייחם להשגת השוויון האזרחי אשר לו זכו יהודי צרפת לראשונה בשנים 1790 ו . 1791 במובן רחב יותר משתמשים בו כדי לבטא את התהליכים הנרחבים של האקולטורציה ( תרבות ) וההשתלבות החברתית שנפרשו על פני כמעט מאה שנים . היסטוריונים התקשו שלא להפגין את התלהבותם מהשפעות האמנציפציה , שהרי זו אפשרה ליהודי אירופה המערבית והמרכזית להיכנס לזרם המרכזי של התרבות והחברה המודרניות . בספר זה אני מערער על הדעה המקובלת הגורסת שהאמנציפציה הייתה החוויה המכוננת בהיסטוריה היהודית המודרנית . מקובל היה להשתמש באמנציפציה כעיקרון המארגן וכמודל האנליטי העיקרי לחקר מפגש היהודים עם המודרנה . אולם מחקרים שנערכו על אשר אירע באנגליה , בצרפת , באיטליה ובאימפריה ההבםבורגית - שבהם הוקדשה תשומת לב לעושר הביטויים המשפטיים , החברתיים והפוליטיים של האמנציפציה ולהשפעותיו המגוונות של עושר זה על אוכלוסיות עירוניות וכפריות , על מעמד ועל מגדר - חשפו לאחרונה את חולשתה של פרדיגמת האמנציפציה התבוללות רפורמה , שמקורה ביהדות גרמניה ' . אין עוררין על כוחה 1 לעיון בדוגמה נאה לגישה הרב מוקדית ראו : P . Bimbaum and I . Katznelson , Paths of . pationEmanci : Jews , States , and pCitizenshi כנגד הנטייה המקובלת להתייחס לאליטות

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר