|
עמוד:3
ב . קשיים בהבנת הספר רק במאמץ רב ניתן ללקט מספרות המקרא רמזים לקיומה של שירת אהבה בעולמם התרבותי של בני התקופה ( ראה סע' יג . ( שה"ש מנוגב מכל אווירה דתית ולאומית המאפיינת את ספרות המקרא , הוא יחיד ומיוחד , ושונה עד מאוד מספרות זו ( ראה סע' ד . ( ייחודו של שה"ש גורם לכך שאת הצופן לפיענוחו פירושו יש למצוא בו עצמו , וסיועה של ספרות המקרא במלאכת הפרשנות מוגבל . גם היקפו המצומצם של הספר מותיר לעתים את הקורא הפרשן נבוך וחסר מקורות שיסייעוהו בפתרון בעיה זו או אחרת . קושי נוסף - הכרוך במידת מה בייחודו של הספר - הוא לשונו , ובעיקר המלים היחידאיות הרבות השזורות בו ( ראה סע' טו . ( התיחום בין היחידות הספרותיות השונות , שלו השלכות מכריעות על פירושן אינו קל ( ראה סעי ג , ( ואף תיחום חלקם של הדוברים בגוף היחידות אינו חדמשמעי ( ראה שם . ( לשירים רבים אופי חידתי : הם נושאים מסרים דומשמעיים ( ראה סע' כד ) משום שהרעיה והדוד מתגרים זה בזה , עוקצים זה את זה כדרכם של אוהבים , והקורא חייב לרדת לעומקם של ריבוי הרבדים . לעתים אף מיטשטש הגבול שבין משל ונמשל ( ראה שם ) ואותה מלה , ובאותו שיר ממש , יש והיא נושאת שתי משמעויות שונות : הממשית והמסומלת . כל הקשיים הללו מכבידים על הפרשן ומהווים אתגר שאינו ניתן לכיבוש שלם . " ר' פנחס מקוריץ היה אומר : בשיר השירים אין יכולין להבין שום דבר , שכל הכתובים קודש ושיר השירים קודש קודשים . כל הכתובים ממוצעים בין העולם השפל לעולמות העליונים ושיר השירים ממוצע בין העולמות העליונים ולאין סוף , ולפיכך אין אנו מבינים" ( על פי ש"י עגנון , ספר סופר וסיפור , ירושלים-תל-אביב תשל"ח , עמי סט . ( א . שיר השירים - אוסף שירי אהבה היה זה המשורר והחוקר הגרמני J . G . von Herder שעמד לראשונה על מהותו של הספר כאוסף שירי אהבה ( בחיבורו . ( Solomon ' s Lieder der Liebe , Leipzig 1778 לתפיסתו קמו שותפים רבים בין חוקרי המקרא המודרניים ( כגון רוולי , גורדיס וגרלמן , וראה בביבליוגרפיה . ( אוסף זה ודאי לא בא לעולם בבת אחת , הוא משקף מבחר מנופה היטב שצמח בהדרגה ( ראה סע' טז , ( והועלה על הכתב בחוגי מלומדים ( ראה סע' י , יא ) האמונים על יצירה ספרותית . אף שהכינוי שירי אהבה הולם את רוב רכיבי האוסף , היצירות שנאספו בו משקפות סוגים ספרותיים מגוונים שנושאם המשותף הוא האהבה ( וראה סע' ח . (
|
|