|
עמוד:9
פרק ראשון משנתו ההיסטורית של גרשם שלום ייחודה של משנתו ההיסטורית של גרשם שלום ז"ל הוא בשילוב הנדיר בין הספציפי לבין הכולל . מצד אחד מתרכזים מחקריו של שלום כמעט באופן בלעדי בתחום המיסטיקה היהודית , תחום שעד היום נראה כצר ואזוטרי , ולא כל שכן בשעה שהחל את מפעלו , כאשר תחום זה נראה צדדי , בלתי חשוב ומזולזל . ומצד שני , האימפליקציות של מסקנותיו של שלום במחקריו אלה מקיפות את כל תחומי המחשבה היהודית , תרבות ישראל , ההיסטוריה של עם ישראל , ואף יש להן פועל יוצא משמעותי ומרחיק לכת למדעי הדתות , לתולדות הנצרות ולתולדות הגנוסיס . משנתו משתלבת בתמונת היצירה האנושית בכללה כפי שהיא מצוירת במתודה של תולדות הרעיונות . שלום הוכיח במשך שישים שנה של עבודה מחקרית רצופה , מקיפה ושקדנית כי ההתרכזות בפרטים , השקידה על מיצויו של תחום על כל צדדיו , הקפדנות חסרת הפשרות בפתרון בעיות ביוגרפיות וביבליוגרפיות הקשורות לעתים באישים ממעלה שנייה ושלישית מבחינת מעמדם ההיסטורי אינן הופכות את המשנה ההיסטורית למשנית וצדדית , אלא דווקא להפך : גילויה של האמת ההיסטורית ולו גם בתחום צר לכאורה , יש לה אימפליקציות מתרחבות והולכות המקיפות הן את התרבות הלאומית שבתוכה נוצרה אותה יצירה והן את הבנת היצירה האנושית בכללה . קשה למצוא בתולדות המחקר במדעי היהדות בדורות האחרונים יצירה מחקרית שעשויה הייתה , על פני השטח , להיקלע לסכנה של טריוויאליות , ואשר בכוח היוצר ההיסטורי הכביר של שלום הפכה ליצירה המחקרית ההיסטורית האוניברסלית ביותר שנוצרה עד עתה בתחומי מדעי היהדות בדורותינו . בסקירה זו אני מבקש להבליט דוגמאות אחדות לתרומתו ההיסטורית המיוחדת של שלום , ולהצביע הן על תפיסותיו המתודיות והן על מקצת מן התכנים העיקריים שעלו ונתבררו מתוך מחקריו . ההיקף הכרונולוגי של תחומי מחקריו של שלום אין לו דומה בתולדות המחקר במדעי היהדות במאה הנוכחית . עיסוקו בראשיתה של המיסטיקה היהודית ובספרות ההיכלות והמרכבה הוא מחקר בעל השלכות לגבי הבנתה של תקופת המשנה והנחת היסודות * מאמר זה נכתב סמוך לפטירתו של שלום בשנת תשמ " ב ופורסם ב " ציון " באותה שנה .
|
|