פרולוג Cogito Ergo Sum "אני חושב משמע אני קיים"

עמוד:13

עקרון הקוגיטו בסופו של התהליך הגיע דקארט למסקנה המפתיעה שאכן קיימת טענה כזו . ישנה טענה שאותה לא ניתן לסלק בשום דרך שהיא , כלומר לא ניתן להטיל בה ספק . טענתו היא שעצם קיומו של האדם אינו יכול להיות מוטל בספק על ידי האדם עצמו . השיקול שהוביל אותו לכך הוא טיעון הקוגיטו הידוע שלו : " אני חושב משמע אני קיים " . זהו הניסוח בספרו על המתודה ( עמ ' . ( 48 במקור אחר בכתביו מופיע ניסוח אחר מעט : "אני מטיל ספק משמע אני קיים " . אם אני מטיל ספק בעצם קיומי , אות הוא שיש מישהו שמטיל את הספק הזה ( או מישהו שחושב אותו . ( על כן לא ייתכן שאטיל ספק בעצם קיומי . אם אני מטיל ספק אזי אני ( היינו מי שמטיל את הספק הזה ) קיים , ולכן הספק עצמו נשמט . דקארט בעצם טוען כאן שיכולתי להטיל ספק היא - היא ההוכחה לקיומי . מכאן עולה שאמנם אני יכול להטיל ספק כמעט בכל דבר , אבל לא בעצם קיומי . החידוש בקוגיטו כפי שהסבירו רבים מפרשניו , זוהי הצגה חלקית ולא מדויקת של הטיעון . כל טיעון לוגי מבסס את מסקנתו על הנחה , או הנחות , ואם נשלול אחת מן ההנחות אזי איננו חייבים לאמץ את המסקנה . ובדוגמה שלנו , אם יבוא אדם ויאמר " לא נכון שאני מטיל ספק , " או " לא נכון שאני חושב , " אזי הוא פטור מהמסקנה " אני קיים . " שהרי יחסנו למסקנה תלוי באמיתותה של ההנחה . אלא שאם אנחנו מתבססים על הנחה כלשהי , כי אז אפשר להציע הוכחה מקבילה כך : "אני הולך משמע אני קיים " . הרי ברור שמההנחה " אני הולך " נגזרת המסקנה " אני קיים , " באופן הכרחי לא פחות מאשר מההנחה " אני חושב . " שהרי אם אינני קיים , כיצד אני יכול ללכת ?! אז מה מיוחד בהנחה . 2 לניתוח מקיף של הטיעון , הפרשנויות והביקורות עליו , ראו אצל א " צ בראון , סוגיית היש , מאגנס , ירושלים תשל , ז " הפרק הרביעי ( להלן : בראון . ( . 3 רנה דקארט , לע המתודה , תרגם : יוסף אור , מאגנס , ירושלים . 1974 . 4 חיפוש האמת על ידי האור הטבעי , מופיע אצל בראון , עמ ' . 126 . 5 ראו אצל בראון , לכל אורך הפרק הרביעי .

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר