|
עמוד:10
ובחוגים עממיים , לימדתי אנשי ספר ידענים ותלמידים בתחילת דרכם , צעירים ומבוגרים , שומרי מצוות וחילונים . מתוך משא ומתן מתמשך עם אנשים רבים , מצאתי בפרקי הפתיחה של המקרא ערכים ועומקים שלא העליתי על דעתי שמצויים בהם . הסקתי מכך שאם ברצוני ללמוד נושא כלשהו על בוריו , עלי ללמד אותו לאחרים , שכן רק מתוך דיון וויכוח מתחדדת ההבנה ומתבהרת התמונה . לעולם אני פותח את שיעו רַ י בשאלה : מהו התנ " ך בעיניכם , ומדוע לדעתכם חשוב לעסוק בו ? רבים סבורים שהתנ " ך הוא ספר היסטוריה המתאר את תולדותיו של עם ישראל . רבים אחרים רואים בו ספר חוק ומשפט שעיקרו מצוות אלוהים לעמו . מעטים לומדים את התנ " ך כספר פילוסופיה שעניינו הגות וערכים , אף שבמחשבה שנייה , רוב תלמידי מכירים בכך שזהו עיקר הספר . מעמדו העגום של המקרא בחברה הישראלית בת זמננו , ידוע . רבים אינם יודעים אפילו לקרוא פסוק כצורתו , לא כל שכן להבינו ולרדת לעומק המסר הגלום בו . גם אלו שיודעים , אינם מייחסים חשיבות מרובה לכתוב . בעיני רוב הציבור התנ " ך הוא ספר עתיק ולא אקטואלי שמעניין , במקרה הטוב , דתיים בלבד . אלא שגם רבים משומרי המצוות אינם מכירים את עומקיו של התנ " ך . הם מכבדים אותו כספר קדוש , אך מסתפקים בקריאת התורה בבית הכנסת , בפרשנות הקלאסית - בעיקר בפירוש רש " י , ובדרשות רבנים . פשוטו של מקרא מזולזל בקרב שומרי מצוות וחילונים כאחד . מציאות מעציבה זו איננה הכרחית כלל . ישראלי דובר עברית יכול , לראשונה זה מאות רבות של שנים , לקרוא את המקרא בשפת המקור , ולחוות אותו באופן טבעי ובלתי - אמצעי . זוהי זכות שאבותינו יכלו רק לחלום עליה . והנה רוב הישראלים אינם מממשים זכות זו , אלא פוגשים את המקרא דרך אותם המתווכים
|
|