הקדמת המחבר

עמוד:ח

ממנו למתכונת חידון התנ " ך הבין לאומי לנוער יהודי , והמתחרים מפגינים בקיאות נפלאה בספר מופלא זה , והלוואי יש בזה בשורה לבאות . בחיבור פירוש זה לא שמתי לי למטרה לגאול את ספר משלי ולהעלותו מתהום הנשייה , כאילו יש בזה צורך . ספר משלי מלא חן וחכמה ואף קצת הומור . הוא מדבר בעד עצמו וזכויותיו עומדות לו , וקטונתי מלגאלו ומלזכותו . אף לא באתי לסקור , לסכם ולהציג בכלי שני או שלישי את מלוא הפרשנות העשירה שעמדה לספר משך אלפיים השנים האחרונות , למן כתבי ימי בית שני הנסמכים על ספר משלי ועד לאחרוני הפירושים הביקורתיים המופיעים חדשים לבקרים . אל לו לקורא לחפש בפירושי בית נכות שבו אצורות ונצורות כל הדעות שנאמרו לפני , כל המחשבות שהועלו על הכתב לפני , וכל מגמה ושיטה שהוחלה על הספר במשך הדורות ובימינו . פירושי איננו אנתולוגיה של דברי קודמי . אף לא התעברתי על כל ריב לא לי , ולא הבאתי גאולה לעולם בהבאת כל דבר בשם אומרו . את דעותיהם של קודמי הזכרתי לעתים בסתם או בלשון יש אומרים . ועם כול זאת , במקומות שדבקתי בפירוש מוגדר של פרשן מסוים שלא היה לנחלת הרבים , הזכרתי אותו בשמו . במקומות שסטיתי מפירוש המקובל על הרוב כדי ללכת בדרך חדשה משלי , הקפדתי לנמק ולהצדיק את דבךי , והזכרתי את עיקר דברי אחרים על מנת לאפשר לקורא להחליט בעצמו מי צדק . מטרתי בפירוש זה לפרש את הספר כפשוטו , היינו כפי שהוא פרוש לפנינו בנוסח המסורה ולפי דקדוק הלשון ועיקר פירושי המלות , ובראש ובראשונה בהתחשב בעולם שבו הספר חובר ושממנו צמח . כדרכם של משלים המתאימים את עצמם לחיים המשתנים , אף המשלים בספרנו עשויים כולם לצאת על נסיבות שונות ומצבים מגוונים בחיי האדם ולקבל פירוש חדש בכל יישום ויישום , ואולי לזה התכוון רש " י באומרו על הפסוק הראשון "כל דבריו דוגמות . " אך לא ניסיתי להסביר את הכתובים בהקשרים משתנים אלה כי אין שיעור לנסיבות ואין קץ לדמיון האדם שיזדקק למשל כרי להבין בעזרתו את נסיבות חייו . הפירוש המוגש בזה הוא פירוש אישי המשקף את םגולותי הפרשניות האישיות , ואת אהבתי להתמודד עם טקסטים עתיקים פנים אל פנים ; את נטיותי לזהות תכונות ספרותיות ומבניות ולנצלן ככלי בניתוח הטקסט ופירושו ; את ענייני בספרות המזרח הקדום , שספר משלי גדל בתוכה והוא חלק ממנה . עם זאת , כבר אמר קוהלת "ואין כל חדש תחת השמש " והוסיף "יש דבר שיאמר ראה זה חדש הוא כבר היה לעלמים ... אך אין זקנררן לראשנים וגם לאחרנים שיהיו לא יהיה להם זלרון עם שיהיו לאחרנה" , א ) ט יא . ( משום כך לא התעלמתי מקודמי בפירוש הספר . אך פניתי אליהם ונעזרתי בהם רק אחרי שהשתדלתי להבין את פסוקי הספר למיטב יכולתי ובכוחות עצמי . במידה מסוימת נכתב פירוש זה מתוך הקונקורדנציה ( של מנדלקרן דווקא ) כי כצעד השני במלאכת הפירוש , אחרי עיון ראשון בפסוק , בדקתי כל מלה ומלה בקונקורדנציה כדי לברר את דרכי שימושה והוראותיה האפשריות , ועל ידי כך לפרש את הפסוקים בהקשר המיידי של ספר משלי , ואחר כך בהקשר של המקרא כולו . רק אחרי התמודדות אישית עם הכתוב פניתי לפירושים הרבים ולמחקרים המגוונים שעמדו לפני כדי להיעזר בהם

האוניברסיטה העברית בירושלים

עם עובד

י"ל מאגנס


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר