הקדמת המחבר

עמוד:ז

הקדמת המחבר ברוךהחונן דעת לברואים המלמד בחסדו בינה לאנשים שהחייני וקיימני והגיעני להשלים ולהשכיל לפרש משלי חכמים משלי שלמה הוא הספר הנשכח בתנ " ך . אין בו סיפורים מרתקים המושכים את הלב ואין בו הלכה פסוקה המחייבת את האדם בהתנהגותו . אין בו דברי ה' הנאמרים לעבדיו הנביאים ואין בו היסטוריה או מעשי ניסים . אין בו זכר לארץ ישראל וירושלים , ולבית המקדש לעם ישראל ולבני ברית אין בו מקום בכלל . הספר איננו נקרא בבית הכנסת ברוב קהילות ישראל ואף פעם לא תפש מקום בולט בתפילה היהודית , לא בציבור ולא ביחיד . כבר בימי בית שני נתפרשה החכמה המוזכרת בו כתורת ה ' למשה ולישראל , ולימים הולבשו דמויות המופיעות בו לבוש אלגורי על ידי המפרשים עד כדי כך שהמשמעות הבסיסית , הפילולוגית , של הכתוב נטשטשה וקולו המיוחד והסגולי של הספר נחטף ונשלל ממנו . מכיוון שחלקים גדולים בספר מורכבים ממאות משפטים שהקשר ביניהם איננו נראה לעין ולכאורה איננו גורם בהבנתם , קשה אפילו לעמוד על עיקר הכתוב בו . ואם לא די בחסרונות אלה , יש סבורים שהספר איננו מחדש דבר ושכול תורותיו מובנות מאליהן לכל אדם הגון , בר דעת ובעל שכל ישר . מעשה שהיה כן היה . לפני כשלושים שנה סיפרתי לפרופסור נחמה ליבוביץ ז " ל שעסקתי באותם ימים בלימוד ספר משלי לקראת בחינת המ " א שלי בחוג למקרא של האוניברסיטה העברית . למשמע הדברים התפקעה המורה הנערצה בצחוק ואמרה לי שספר משלי הוא ספר טיפשי וכלל אין בו צורך , שהרי כל אדם יודע שאם יהיה טוב יהיה לו טוב , ואם יהיה רע יהיה לו רע . אם כך מה מוסיף לנו ספר משלי !? אם אלה תכונותיו ואם זה אופיו בעיני גדולת המחנכות שקמו לישראל בימינו , אין פלא שהספר , שכולו חינוך לחיי חכמה ולערכי מוסר , לא נכלל בתכנית הלימודים בבתי הספר בארץ ורק מתי מעט מכירים אותו מלבד חצאי פסוקים פה ( כגון "זכר צדיק לברכה " ו " צדקה תציל ממות (" וחצי פרק שם ") אשת חיל . ( " ועם כול זאת ולמרות הכול ספר משלי קנה לעצמו אחיזה בתודעת העם . דברי הספר , שאינם אלא חלק קטן מ"שלושת אלפים משל" שדיבר שלמה ( מל"א ה , יב , ( הם ראיה נחרצת ששלמה המלך היה חכם מכול האדם ; ואין ספק שבזכות הספר עתיד שלמה להגיד חכמה בסעודתו של משיח . בכול דור ודור זכה ספר משלי לפירושים חדשים ודבריו הותאמו לשיטות מחשבה שונות שהתחדשו ורווחו ביהדות . על אף שדברי הספר אינם מחייבים כדברי התורה , הם מובאים כדי להוכיח את חכמת התורה ובזכותם דברי תורה נחשבים דברי חכמה . יש לברך על כך שבשנים האחרונות הוכנס ספר משלי או פסוקים

האוניברסיטה העברית בירושלים

עם עובד

י"ל מאגנס


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר