|
עמוד:9
מבוא מטרתו של ספר זה היא לחשוף את היסודות הרומנטיים הנוכחים בפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית של סארטר , הן בתפיסתו את האדם והן בתפיסתו את המחבר . הכוונה אינה להצביע על כמה יסודות מקריים כאלה או אחרים המשותפים לסארטר ולרומנטיקה , אלא להראות שבלב הפילוסופיה של סארטר , מכתבי השחרות שלו ועד לכתביו האקזיסטנציאליסטיים המרכזיים שראו אור באמצע שנות הארבעים של המאה העשרים , נוכח גרעין מגובש של רעיונות רומנטיים שקשורים זה לזה ונוטלים חלק פעיל בהתפתחותה ובעיצובה של הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית שלו . כדי למקד ולחדד את טענת הספר ואת תרומתו לחקר סארטר , נחוצות הבהרות באשר למרכיביו המרכזיים : הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית של סארטר , יסודות רומנטיים , תפיסת סארטר את המחבר ועוד . אשר לפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית של סארטר , ספר זה עוסק בהגותו של סארטר מכתבי שחרותו מאמצע שנות השלושים ועד לחיבור הספרות מה היא ? שפורסם ב . 1948 חיבורו זה מסמן את התמורה שהתחוללה בהשקפת עולמו של סארטר : תמונת העולם המדגישה את האינדיווידואל וחירותו המוחלטת הוחלפה בתמונת עולם המדגישה את המצב החברתי פוליטי . בתמונת העולם המוקדמת , המצב החברתי פוליטי נתפס כעוד עובדתיות ( facticite ) שלא בחרנו בה ושלא ניתן להתכחש לה , אבל כאינדיווידואלים אנו בעלי חירות מוחלטת לבחור את המשמעות שתהיה לה עבורנו , ומכאן – את אופני השפעתה . בתמונת העולם המאוחרת , המשתקפת למשל בחיבורו ביקורת התבונה הדיאלקטית , שפורסם ב , 1960 רואה סארטר את המצב החברתי פוליטי – שכולל מבנים חברתיים , פוליטיים , לשוניים ופסיכולוגיים – לא רק כקודם לבחירות של האינדיווידואל אלא גם כמגביל ומעצב את אפשרויות הבחירה שלו , מאחר שהוא פותח בפניו אפשרויות מסוימות וסוגר אחרות . כדברי מנחם ברינקר , " מושג החירות נשאר המושג המאחד 1 את שתי הפילוסופיות של סארטר . אולם הנושא שונה לבלי הכר . " סארטר המוקדם מדגיש את החירות האונטולוגית של היחיד , שהמצב החברתי פוליטי אינו יכול לבטל 1 מנחם ברינקר , ז'אן פול סארטר : דרכי החירות , משרד הביטחון , תל אביב , , 1992 עמ' . 141
|
|