מבוא

עמוד:12

במקביל התעורר חשש גדול נוסף שבשל דרישת מדינות ערב יגבר הלחץ הבין לאומי על המדינה הצעירה הה יביא לקריעת כל הנגב משטח המדינה . מענה סביר לבעיה הדמוגרפית ולצפיפות נמצא בהפניית תושבי מחנות העולים והעברתם להתיישבות . פתרון זה אפשר להתמודד גם עם שאלת פיזור האוכלוסייה ומניעת התרכזותה באזור שפלת החוף , שאיים להיהפך לאזור הצפוף ביותר בארץ . יחד עם זה , אפשר "הפתרון" מענה הולם ל '' כיסוי ביטחוני" של אזורים בלתי מיושבים , באמצעות הקמת יישובים חדשים אשר מתיישביהם החדשים ( העולים החדשים ) יגנו בהם על עצמם , על ביתם החדש ועל רכושם . בכך לכאורה ניתן היה לשחרר את הצבא מעול השמירה והאחיזה והקמת בסיסים צבאיים להגנת הגבולות החדשים והמפותלים . " הפתרון" הזה גם עלה בקנה אחד עם האתוס החלוצי שקדם להקמת המדינה , התחשל בתקופת "המאבק " על העלייה הבלתי לגאלית ( בעידן המנדט הבריטי ) וששיאו היה במלחמת השחרור אשר הצליחה "להגיש " על "מגש של כסף" מדינה להמוני היהודים אשר זרמו אליה . לכן אך טבעי היה באווירת הימים ההם לראות בעולים החדשים שותפים מלאים בהמשך תנופת ההתיישבות , שותפים נאמנים ופטריוטים הנחלצים - לא רק למען עצמם - ונענים לאתגר שעמם ומדינתם הציבו בפניהם . כך ניתן היה להוציא את תושבי מחנות העולים מן הצריפים והאוהלים , ל"המציא" להם בתים ביישובים החדשים ובו בזמן להכניסם למעגל העבודה והתעסוקה לאחר תקופת "הניוון " ו " הבטלה " במחנות . יש להבין שהאתוס החלוצי היה נטוע עמוק בלב רוב דעת הקהל הארץ ישראלית הוותיקה ושיקף לא רק את עמדת ההנהגה המדינית באותה עת . הציבור הוותיק בארץ ראה בהחלת עבודה פיזית ותעסוקה גופנית , כמו עבודות דחק ועבודות יזומות אשר הומצאו לאנשים - מענה הוגן והולם לפרנסה ולתחושת סולידאריות , בדיוק כפי שהתרחש בעידנים קודמים כשהם היו עולים חדשים . כך באשר לעבודות דחק ועל אחת כמה וכמה באשר ליהלום שבכתר הציוני - הקמת יישובים חקלאיים . יישובים אלה , בנוסף לכל היתרונות שהוזכרו - היו אמורים לייצר ולספק מזון טרי לאוכלוסיית ישראל המתעצמת , הוותיקה והחדשה כאחד . אולם מפעל קיבוץ הגלויות העמיד בפני היישוב הוותיק אתגר חדש שלא הכיר בטרם מדינה - עלייה המונית של עולים אשר מוצאם הוגדר מזרחי - עולים מתימן , עיראק וצפון אפריקה . המכנה המשותף לעליות אלה היה "בניין פיעל , ' דהיינו , אנחנו הציונים ואנשי ארץ ישראל "מעלים " . " מארגנים " ו " מחסלים " את הגולה שבה הם מצויים . כלומר , אנחנו "האקטיבים" הם "הפאסיבים . " לכן היו אלה "עליות הצלה , " " ש אנחנו " באנו ליישם את הצלתם . ליהודים אלה , יחד עם התיאורים האקזוטיים שהתלוו להגעתם , הצטרפו סופרלטיבים כמו , "יהודי הקדם" או יהודים שעשו

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר