גוסטב לנדאואר מבוא

עמוד:13

המפלגות הסוציאליסטיות הגיעו למסקנה כי מאחר שניתוחו העיוני של מרקס הראה כי שיטת הכלכלה הקיימת , כלומר הקפיטליזם , לא תוכל להמשיך להתקיים לאורך ימים - אפשר לקרב את קצה באמצעות חיזוק נציגות העם בבתי הנבחרים ; ניצחון בבחירות יוליד משטר שוויוני נטול מעמדות . המפלגות הסוציאליסטיות בגרמניה ובקיסרות האוסטרו הונגרית אף כינו עצמן בשם מפלגות סוציאל דמוקרטיות . לעומתן טענו האנרכיסטים כי מכוח שלטונם הכלכלי לעולם לא יאפשרו הקפיטליסטים לפועלים להגיע לשלטון בעזרת ניצחון בבחירות . אך ניסיונות נפל מצד חסידי אנרכיזם פעיל לפגוע באושיות השלטון באמצעות מעשי אלימות רק הבאישו את ריח האנרכיזם בעולם ( פעילי אלימות רבים היו סוכני משטרה סמויים . (! והלוא אנרכיזם אמיתי דגל בפיתוח דרכים לא אלימות בקרב הציבור לגיבוש איגודים חופשיים בכל תחומי החיים . מטרתם הייתה כינון חברה חופשית המאורגנת בצורות שונות , המתאימות לסוגי הפעילות השונים - אם בפעילות רוחנית תרבותית ואם בפעילות כלכלית חברתית . המפורסם בין היוזמים והקוראים לפעילויות חופשיות שתפניות היה הרוסי פיוטר קרופוטקין . גוסטב לנדאואר היה אחד הבולטים בקרב האנרכיסטים הגרמנים שביקש לפעול בתחומים שונים ברוח זו . המיוחד בפעילותו היה רוחב ידיעותיו , התעניינותו ופעילותו , ובכלל זה דיון רציני ומעמיק בנושאי הלאומיות לגווניה - אחת מבעיות החברה האנושית שהסוציאליזם המרקסיסטי וגם הסוציאליזם האנרכיסטי לא נתנו כמעט את דעתם עליה . בספר שלפנינו ימצא הקורא פרטים על התייחסות לנדאואר למרבית הנושאים האלה . לפנים נודעה ללנדאואר השפעה מסוימת , אף כי מוגבלת , בתנועת העבודה הציונית והארץ ישראלית . פרטים על כך ימצא הקורא במאמר של חיים זליגמן הדן בכך . בין כתביו אף זכו שניים מספריו

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר