נספח א: סיכומי הסיורים

עמוד:173

במתכונת של כיתת המגמה את כל מקצועות הלימוד , כולל לימודי הליבה . במילים אחרות , השכבה אינה מורכבת מכיתות אם הטרוגניות המתפצלות להקבצות או למגמות ( המספר הרב של התלמידים ומיעוט המקום אינם מאפשרים זאת , ( אלא היא מאורגנת סביב המגמות למשך כל תקופת הלימודים . מקרים מיוחדים נפתרים ברמה המקומית . כך למשל , כאשר קבוצה של תלמידים שהוגדרו כתלמידי 3 יח״ל במתמטיקה התעקשו ללמוד 4 יח״ל , דאג בית הספר שלקבוצה הזאת יהיה מורה מיוחד . במקרה אחר התיר בית הספר לתלמיד שביקש זאת ללמוד במגמת פיזיקה , גם אם לפי רמת ציוניו הוא לא התאים למגמה ( התלמיד סיים את לימודיו בציון 80 בפיזיקה ולימודי מתמטיקה בהיקף של 4 יח״ל . ( במילים אחרות , למרות המבנה הקשיח יחסית של הסללה לכיתות לפי היכולת במתמטיקה , בית הספר עושה מאמץ גדול להגיע לכל תלמיד ולהיענות לצרכיו הלימודיים הייחודיים . בית הספר יסייע לתלמיד שמתעתד ללמוד בירדן וזקוק ל 10 יח״ל במקצוע מסוים או לתלמיד מחונן שלא רוצה ללמוד מקצוע מסוים ברמה מסוימת ועוד . מי שרוצה להרחיב את הלימודים באחד ממקצועות הליבה – יכול . כל התלמידים לומדים ערבית ועברית ברמה של 4 יח״ל . הצוות משתדל לצמצם ככל האפשר את מספר התלמידים שלומדים 3 יח״ל באנגלית , מכיוון שרמה כזו באנגלית לא מאפשרת קבלה ללימודים באוניברסיטה . בבית הספר פועלות גם מגמות המוגדרות ״הצלה״ – מדעי החיים , גאוגרפיה , לימודי סביבה – המיועדות לתלמידים שמתקשים לעמוד בחובות במגמות האחרות . תיכון שהגלילש מפעיל גם מרכז לימוד שהזדמנות שלישיתש , שבו ניתנת לכל תלמיד הזדמנות ללמוד מחדש מקצוע אחד שחסר לו להשלמת תעודת בגרות לאחר שסיים כיתה י״ב . הלימודים נערכים במהלך חודש יולי והמורים שמלמדים הם מורי בית הספר המועסקים דרך משרד החינוך ( ולא דרך העירייה . ( התלמיד מקבל ציון מגן חדש על סמך לימודיו בקורס . בבית הספר פועלת רכזת שתפקידה למפות את התלמידים ולעקוב אחרי מי שחסרות לו נקודות לקבלת תעודת בגרות , והיא זו שמאתרת בדרך כלל את התלמידים לתכנית הזאת . אם צריך , הרכזת משכנעת את התלמיד להשלים את תעודת הבגרות ונמצאת בקשר עם ההורים . הניסוי - חברה אזרחית בית ספר שהגלילש קיבל אישור להיות ניסויי לפני כעשור וכעת הוא משמש גם כמרכז הפצה . הניסוי מציע אפשרויות קידום למורים בתוך בית הספר ( למשל , הם יכולים להתקדם ולהיות מנהלי תחום , ( אפשרויות שבדרך כלל לא עומדות בפניהם במסגרות אחרות . האפשרות הזאת מעניקה למורים מוטיבציה והשראה ומפתחת תחושת שייכות . מטרת הניסוי היא להפוך את בית הספר ליותר ממוסד לימוד לשם קבלת תעודת בגרות . הניסוי הוא הזדמנות להגדיר את התפקיד של בית הספר גם מההיבט החינוכי אישי , ולא רק על בסיס

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר