פרק 6: התמודדות עם שונויות בהכשרת מורים ובפיתוחם המקצועי

עמוד:121

במסמך שכתבה לאה אקשטיין , ראש ועדת ההוראה במכללה ( ללא תאריך , ( ואשר נדלה מאתר סמינר הקיבוצים ( בתאריך , ( 10 . 9 . 13 יש התייחסות מפורטת להכשרת מורים בעידן רב תרבותי . המסמך מעלה כמה שאלות הקשרות להכשרת מורים : ››› מהי תפישת התפקיד של אנשי החינוך בחברה מרובת זהויות ? ››› מהו הקשר בין דעות קדומות וסטריאוטיפים לבין התפקוד המקצועי של אנשי חינוך ? ››› מהי רב תרבותיות כפרקטיקה רגשית ומקצועית יומיומית בתהליך הכשרת המורים ? לדברי הכותבת , המענה לשאלות הללו מחייב התייחסות לנקודות הבאות : ›› יצירת מודעות למנגנונים חברתיים , דעות קדומות וסטריאוטיפים אישיים וחברתיים כלפי זהויות ותרבויות שונות . ›› למידת האופן שבו דעות קדומות וסטריאוטיפים משפיעים על רגשות , דרכי חשיבה והתנהלות מקצועית של אנשי חינוך . ›› רכישת ידע וכלים אשר יאפשרו ליצור ולנהל סביבה חינוכית / חברתית הנותנת מקום , ביטוי , חשיפה ולגיטימציה לזהויות , דעות ורגשות של הילדים . מעבר להתייחסות החשובה במסמך לצורך במודעות לרב תרבותיות , מעניין היעדר ההתייחסות לסוגיה זו בהקשר של תכניות לימודים , ציפייה להישגים , ושימוש בדרכי הוראה רגישות להבדלים תרבותיים – כל אלה סוגיות מעשיות שהן מעבר לפיתוח מודעות . באופן כזה או אחר , חסר התרגום לשאלה מהי ״סביבה חינוכית הנותנת מקום , ביטוי , חשיפה ולגיטימציה לזהויות , דעות ורגשות של הילדים״ . במאמר על תוכני תואר שני במכללת לווינסקי ( צלרמאיר , אלקד להמן ולאור , , ( 2008 ההתייחסות ללמידה של פרחי הוראה את נושא השונות מופיעה בעיקר בקשר לתכנית הקרויה שחינוך לשוני בחברה רב תרבותיתש , העוסקת בהוראת שפות , שפת אם , שפה שנייה ושפה זרה . התפישה הקונסטרוקטיביסטית באה לידי ביטוי גם בדגש ברב תרבותיות וברב תחומיות . אוכלוסיית הסטודנטים עצמה היא רב תרבותית : יש בה נשים ( הרוב ) וגברים , יהודים , מוסלמים ונוצרים , ילידי הארץ ועולים ותיקים מכל רחבי תבל . הם לומדים להציב את השונות התרבותית שלהם ושל תלמידיהם כערך ולא כבעיה . בתוך כך , הם מתבססים על העקרונות הללו לקידום שיח וחשיבה רפלקטיבית , המאפשרים לכל לומד להדגיש את שונותו ולקבל תמיכה על פי צרכיו . גם בהקשר של הכשרת מורים למוזיקה מודגשת השונות בטעמים , רקע ומסורת . מעניין שהתייחסות לשונות נעדרת מן הכתוב על המגמה העיקרית שהוראה ולמידהש .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר