פרק 6: התמודדות עם שונויות בהכשרת מורים ובפיתוחם המקצועי

עמוד:115

המורים במדגם ( 89 % ) משתתפים בפעילויות לפיתוח מקצועי , אך במסגרות של פעילויות קצרות ולא אפקטיביות . שיעור ניכר מהמורים מדווחים כי הצרכים שלהם בפיתוח מקצועי לא מקבלים מענה . ממצא רלוונטי עבורנו הוא , שיותר מורים ציינו שבשהוראה של תלמידים בעלי צרכים מיוחדיםש הצורך שלהם בפיתוח מקצועי גדול מאשר בכל תחום אחר . מחברי דוח המחקר מפרשים צורך זה כביטוי לשתי מגמות בחינוך בשנים האחרונות : ( 1 השילוב של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכיתות רגילות ( המדגם לא כלל מורים לחינוך מיוחד ) ( 2 דגש הולך ומתחזק במדינות שנבדקו על מדיניות של שוויון לצד הוראה איכותית , במטרה להבטיח מענה לצורכי הלמידה של כל התלמידים באופן שווה . בשנים האחרונות , בהמשך לתהליך קודם , חל שינוי בגישה של משרד החינוך בישראל לנושא הפיתוח המקצועי של מורים , וזאת כתוצאה מהנהגת הרפורמות שאופק חדשש ושעוז לתמורהש . על פי הרפורמות החדשות , מורה עובר תהליך של הערכה במעבר מדרגה לדרגה . הכלי להערכת מורים ותיקים לצורך קידום בשכר דומה מאוד לכלי להערכת מתמחה שהוצג לעיל . הציפיות לרמת הביצוע של מורה בכל תחום עולות עם דרגת הקידום . כמו כן , המסר שמורים יקדמו את כל התלמידים מועבר באופן ברור בקריטריונים להוראה איכותית . עם זאת , בדומה להערכת המתמחים שנידונה לעיל , לא ברור כיצד הקריטריונים מיושמים הלכה למעשה . שתי הרפורמות באו באופן מוצהר לחזק את מעמד המורה , לשפר את רמת ההוראה ולקדם את הישגי התלמידים . לפי הממונה על האגף לפיתוח מקצועי של מורים במשרד החינוך , בניית תכנית עבודה לקידום מקצועי של מורים מחייבת התייחסות לאוכלוסיות שונות ולצרכים השונים שלהן . מבדיקה של אתר משרד החינוך עולה כי האגף מציע כ 800 קורסי השתלמות למורים במסגרת שאופק חדשש ( מורים ביסודי ובחטיבות הביניים ) וכ 500 קורסים למורים במסגרת שעוז לתמורהש ( על יסודי . ( הקורסים מיועדים למורי המקצוע , מחנכים ובעלי תפקידים בתחומים שונים . מהתרשמות כללית ניכר כי מרבית הקורסים המיועדים למורים ( ולא לבעלי תפקידים ) מתמקדים בשיפור הוראת תחום הדעת או בנושאי רוחב . בין הקורסים יש התייחסות לפיתוח מצוינות , פיתוח חשיבה , מגדר , שוויון ונושאים אחרים הנוגעים לשונות בבית הספר ובכיתה . מעבר לפיתוח מקצועי אישי של כל מורה , משרד החינוך מציע פיתוח מקצועי לבית הספר כארגון לומד ( אבידב אונגר , רוזנר ורוזנברג , . ( 2013 שלוש תכניות פיתוח מוצעות לבתי הספר בשאופק חדשש ושלוש תכניות מוצעות לבתי הספר בשעוז לתמורהש . מתוך אלה יש תכנית אחת לבית ספר יסודי שנראית רלוונטית לנושא השונות ושמה שחינוך והוראה ממוקדים בפרטש . שתי תכניות מתוך שלוש המוצעות לבתי הספר במסגרת שעוז לתמורהש נראות רלוונטיות לשונות : שמאפייני ההוראה והלמידה במסגרת השעות הפרטניותש ושהעמקת השיח המשמעותי בין המורה תלמיד ובין כל באי בית הספרש . תכניות אלו ממוקדות בשיפור ההוראה , אך אין לנו מספיק מידע כדי לדעת כיצד הן מתייחסות לשונות בין תלמידים . 21 מתוך שיחה של מר מוטי רוזנר , מנהל אגף אש לפיתוח מקצועי של עובדי הוראה במשרד החינוך , עם הוועדה , . 6 . 9 . 2012

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר