פרק 6: התמודדות עם שונויות בהכשרת מורים ובפיתוחם המקצועי

עמוד:111

שעלה גם במחקר של גשנינגס ( Jennings ) שהוזכר בראשית הפרק . מחקר חדש יחסית שערכו פאול וריינגולד בשתי מכללות להכשרת מורים בישראל ( Paul & Reingold , in press ) חושף תמונה מדאיגה לגבי ההכשרה בתחום הרב תרבותיות . החוקרים ניתחו את הידיעון וכן מדגם של סילבוסים בכל מוסד . הם מצאו רק קורסים מעטים שמתייחסים לרב תרבותיות , וגם אלה היו קורסי בחירה בלבד . בדיקה לעומק העלתה כי קורסים אלו הוצעו לסטודנטים כתוצאה מיזמה פרטית של חברי סגל מסוימים והם אינם משקפים את מדיניות המוסד . בנוסף לקורסים העיוניים שנלמדים בתכניות ההכשרה יש רכיב חובה של התנסות מעשית בשדה . לפי מתווה אריאב רכיב זה אמור להיות בהיקף של 15-6 שעות שבועיות . במחקר של לידור וחובש ( 2013 ) נמצא כי במכללות להכשרת עובדי הוראה ממוצע שעות הלימוד השבועיות המוקדשות להתנסות המעשית בתכנית הלימודים הוא 13 . 7 וכי היקף ההתנסות משתנה ממסלול למסלול וממוסד למוסד . בתכניות להכשרת אקדמאים באוניברסיטאות ( שעוסקות בעיקר בהכשרת מורים לבית הספר העל יסודי ) הממוצע נמוך יותר באופן משמעותי ועומד על 7 . 7 שעות שבועיות בלבד . הנתון המקביל במכללות מראה כי במסלול העל יסודי במכללות ממוצע השעות של ההתנסות המעשית הוא . 12 . 9 במילים אחרות , הלומדים ללמד במסגרת הכשרה וחניכה על יסודית מקבלים פחות שעות התנסות בשדה מפרחי ההוראה האחרים , והדבר בולט במיוחד בתכניות להכשרת אקדמאים להוראה באוניברסיטאות . ממצא נוסף שעולה ממחקר זה מצביע על כך שרק ב 27 % מתוך 67 התכניות שנותחו קיימת התייחסות לשונות במסגרת ההתנסות המעשית ( לפחות באופן מוצהר . ( בנוסף , אין לנו מידע עד כמה ההתנסות המעשית בתכניות להכשרת אקדמאים עוסקת בהתמודדות של פרחי ההוראה עם שונויות בקרב התלמידים מבחינת יכולת , מוטיבציה ותרבות , ואין לנו גם מידע עד כמה ההתנסות המעשית , הן במכללות והן באוניברסיטאות , אכן מפגישה את פרחי ההוראה עם אוכלוסיות שונות של לומדים . ניתן להסיק מנתונים אלו כי הרכיב בתכנית ההכשרה הנקרא שהתנסות מעשיתש לא תורם רבות להכשרתם של המורים בנושא השונויות . למידת מורים בשנות ההוראה הראשונות הספרות המקצועית מלאה בעדויות אמפיריות לקשיים שבהם נתקלים מורים חדשים במעבר ממעמד של פרח הוראה למעמד של מורה בכיתה . מונחים כמו שהלם המציאותש Veenman , ) ( 1984 או שהלם הפרקסיסש ( Kelchtermans & Ballet , 2002 ) ( praxis ) מתארים את תגובותיהם של מורים מתחילים כאשר הם צריכים להתמודד עם משימות התפקיד ועם המציאות בבית הספר . בנוסף לאתגרים העומדים בפני כל מורה חדש , חלק מהמורים החדשים נתקלים בקשיים נוספים . כך למשל יש המוצאים עבודה בהוראת מקצועות לימוד או שכבות גיל של תלמידים שהם לא הוכשרו ללמד . במחקר שנערך על מורים בשנה הראשונה בהוראה ( נאסר אבו אלהיגשא , רייכנברג ופרסקו , ( 2006 נמצא כי מבין 390 מורים חדשים במדגם המחקר כ 20 % לימדו מקצועות לימוד שלא הוכשרו ללמדם . מרבית המורים החדשים שהוכשרו ללמד

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר