פרק 6: התמודדות עם שונויות בהכשרת מורים ובפיתוחם המקצועי

עמוד:100

מדורגים לפי היקף העיסוק בתכניות ההכשרה , היו אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים , שונות הנובעת משפה , שונות כלכלית , שונות מגדרית ושונות באוריינטציה מינית . ממצא מפתיע של המחקר הוא שלא נמצאו כמעט הבדלים בין תכניות ההכשרה המיועדות למורים בבתי ספר יסודיים לבין כאלה המיועדות למורים בבתי ספר על יסודיים , אף על פי שאפשר היה לצפות שנושאים מסוימים – שונות מינית למשל – יודגשו בבתי הספר העל יסודיים . הטענה העולה במאמר היא שהיקף הטיפול בשונויות הוא תוצאה של העדפותיהם של מורי המורים , העוסקים בהיבט הרב תרבותי יותר מאשר בהיבטים אחרים . לפיכך , וכמשתקף מהספרות העולמית בהקשר של הכשרת מורים לעיסוק בשונויות , ההיבט הרב תרבותי ישמש בפרק זה מעין מקרה מבחן שממנו אפשר יהיה להשליך גם על שונויות אחרות . חלקו הראשון של הפרק עוסק בתפישות שונות של הכשרה להוראה בהקשר של שונויות בקרב תלמידים . החלק השני מציג גישות להתמודדות עם שונויות בהכשרת מורים , ואילו החלק השלישי עוסק בתהליך הלמידה של מורים לאורך הקריירה שלהם וקושר אותו לרכישת ידע ומיומנויות רלוונטיים להתמודדות עם שונויות בקרב תלמידים . בחלק זה נפרט בנושא תכניות ההכשרה והפיתוח המקצועי של מורים בישראל . בסוף הפרק מובאים סיכום והמלצות . הוגנות , צדק חברתי ושוויון בתכניות להכשרת מורים לחברה ציפיות רבות ממערכת החינוך ובתי הספר , ביניהן פיתוח ידע בתחומי דעת שונים , סלילת הדרך לניידות חברתית , תירבות ( enculturation ) לחברה המקומית ולתרבות הרחבה יותר והכנה לאזרחות משמעותית . מכיוון שבתי הספר עומדים בפני אתגרים רבים במילוי ציפיות אלו עבור כלל התלמידים , יש להבטיח הוגנות ( equity ) בתחום החינוך . דוח של ה National ( NRC , 2012 ) Research Council המציע מסגרת עדכנית לחינוך מדעי והנדסי בכיתות גןי״ב , רואה במטרה של קידום צדק כזה מטרה ראשונה בחזית המאמץ הלאומי לשיפור מטרות החינוך וכן פרקטיקה שתומכת בלמידה והגשמה עבור כל התלמידים . הדוח מקדיש פרק שלם להוגנות ( equity ) ושונות ( diversity ) בנושאים של התנסויות בלימודים , הישגים וביצועים במדע ובהנדסה . ״הוגנות״ , קובע הדוח , ״היא ביטוי לצדק חברתי , ומאופיינת בקריאה לתיקון חוסר צדק היסטורי כלפי קבוצות בחברה שלא זכו לטיפול מספק של בתי הספר ולכן קיבלו סיכוי קטן יותר להצליח בקריירה בתחומים בעלי יוקרה חברתית וכלכלית״ . הסיבות להיעדר הוגנות הן רבות ומורכבות וזוכות להסברים רבים . דוח ה NRC מתייחס לשתי סיבות עיקריות : הראשונה היא הקשר בין הישגים לא מספקים לבין הזדמנויות לא מספקות ללמידה בבתי הספר , בקהילות ובאזורים שונים . הסיבה השנייה היא גישה להוראה שאינה מכילה ( inclusive ) כלפי אוכלוסיות תלמידים מגוונות ואינה מעודדת אותן להצליח . 15 לדיון מפורט בגורמים אלה והשפעתם על הלומד רש פרק בש , ששונות ברקע המשפחתיש . A Framework for K-12 Science Education : Practices , Crosscutting Concepts and Core Ideas 16 ( NRC , 2012 )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר