פרק 5: שונויות קוגניטיביות ומימוש הפוטנציאל האקדמי בבית הספר

עמוד:75

›› השפעתן של הקבצות משתנה בהתאם לאופן שבו הן מופעלות , וסוגים מסוימים של הקבצות מזיקים לרעיון של שוויון הזדמנויות פחות מסוגים אחרים . כך למשל נמצא שכאשר אותם מורים מלמדים גם בהקבצות הנמוכות וגם בהקבצות הגבוהות , תוך שמירה על ציפיות גבוהות מכל התלמידים , עמידה קפדנית על תכנית הלימודים ועידוד דיונים גם בהקבצות הנמוכות , פערי ההישגים בין התלמידים החלשים לחזקים אינם מחריפים ומושגת התקדמות דומה בשתי הרמות . ( Gamoran , 1993 ) בארצות הברית החלה בסוף שנות התשעים מגמה של , detracking כלומר החלפה של המודל הדיפרנציאלי במודלים הטרוגניים יותר , אך בתי ספר שונים מיישמים שיטות מגוונות במסגרת מגמה זו . בסקירה שנערכה ב 24 בתי ספר ( שמונה בתי ספר יסודיים , שמונה חטיבות ביניים ושמונה בתי ספר על יסודיים ) שניסו להיערך מחדש לארגון הלמידה Gamoran &) ( Weinstein , 1998 מצאו החוקרים רק מספר קטן של בתי ספר שהוכיחו כי ניתן לספק הוראה איכותית תוך הפעלת מודלים שונים המצויים ברצף שבין הסללה לבין הוראה הטרוגנית . המסקנה המרכזית שאליה הגיעו החוקרים היא שיש פערים בין האידיאליזציה של ההוראה ההטרוגנית כ״ססמה״ של שוויון הזדמנויות ובין היישום במציאות של אידיאל זה . להלן נרחיב מעט בממצאי המחקר הזה . מטרתם המוצהרת של בתי הספר שנסקרו הייתה לאזן בין המטרות של חינוך שוויוני לכול ובין היענות לשונות האקדמית ולשונויות אחרות בין התלמידים , כך שכל התלמידים יזכו להוראה איכותית . הוראה איכותית הוגדרה ככזו המשלבת חשיבה מסדר גבוה , רכישת ידע מעמיק , דיונים משמעותיים במליאת הכיתה ומשימות ברמה של סטנדרטים אקדמיים מקובלים ( כלומר כאלה שאינן רדודות או מתחת לממוצע הנדרש . ( בפועל , רק בתי ספר בודדים השיגו מטרה זו . מבין שמונת בתי הספר העל יסודיים , רק שלושה הפעילו מסגרות הטרוגניות בכל המקצועות . החוקרים מצאו כי אחד מבין השלושה , Cibola high school ) ראו פירוט בהמשך ) אכן עמד ביעד של הוראה איכותית לכל התלמידים ואילו השניים האחרים הורידו את הסטנדרטים לרמה שהוצבה לתלמידים החלשים , ההוראה הייתה מסורתית ומבוססת על חשיבה מסדר נמוך ועל תכנית לימודים מדוללת ( במיוחד במתמטיקה . ( בשמונה חטיבות הביניים שנסקרו יושמו מסגרות הטרוגניות במקצועות הומניים , אך במתמטיקה קוימו דרגות שונות של הקבצות . רק בית ספר אחד עמד ביעד של הוראה איכותית ומשמעותית לכל התלמידים , הן בקבוצות ההטרוגניות והן בהקבצות במתמטיקה . בשבעה מבין שמונת בתי הספר היסודיים לימדו בכיתות הטרוגניות תוך שימוש בהקבצות פנים כיתתיות בחלק מן השיעורים . רק בית ספר אחד הפעיל כיתות נפרדות לתלמידים מצטיינים , אך הוא שמר על רמה גבוהה של הוראה בכל הכיתות . החוקרים הגיעו למסקנות הבאות : א . שני המודלים , ההטרוגני והדיפרנציאלי , אינם מונעים הוראה איכותית , אך גם אינם מבטיחים את קיומה . לפיכך לא ניתן להצביע על מודל אחד כעדיף על פני משנהו . הדבר

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר