פרק 3: שונויות רגשיות ואקדמיות בגיל הרך

עמוד:39

פרק : 3 שונויות רגשיות ואקדמיות בגיל הרך כפי שכבר הוזכר בפרק הקודם , ששונויות ברקע המשפחתי ובמיצב החברתי כלכליש , השנים הראשונות בחיי הילד הן שנים רגישות , ולאיכות החוויות שהילד חווה במהלכן יש השפעה משמעותית על התפתחותו בעתיד . בשנים האלה נחקקים בילד דפוסים ומאפייני התנהגות שמלווים אותו במהלך חייו ומעצבים במידה רבה את תפישת עולמו ואת דרכי התמודדותו עם העולם . התפתחות של כישורים בסיסיים ראויים בגיל הרך יוצרת תשתית ללמידה תקינה , הסתגלות יעילה לחברה ותפקוד טוב בהמשך החיים . לכן ראתה הוועדה צורך להקדיש פרק לדיון בשונויות בגיל הרך . כבר מינקות ילדים נבדלים אלה מאלה במאפייניהם האישיים , במזגם , באופי התקשורת שהם מקיימים עם הסביבה וביכולת הלמידה שלהם . כמובן , הם גם מתפתחים בסביבות חברתיות ותרבותיות מגוונות . ההתפתחות בגיל הרך מתרחשת בתוך הקשר של חיים משמעותיים אחרים בחייו של הילד ( הורים , סבים , אחים , מטפלות וגננות . ( אופי הלמידה של ילדים צעירים , הדרכים שבהן הם מגיבים לאירועים ולאנשים בסביבתם , הציפיות שלהם מעצמם ומאחרים – כל אלה מושפעים מיחסיהם עם האנשים המשמעותיים בחייהם ומן הסביבה התרבותית שבה הם חיים . ( Collins & Laursen , 1999 ; Reis , Collins & Berscheid , 2000 ) האינטראקציה בין מאפייני הילד ובין הסביבה שבה הוא חי היא האורגת את השטיח של התפתחות חייו והסתגלותו . הדרך שבה מבוגרים בסביבת הילד מגיבים למאפיינים שהם ייחודיים לו כבר בגיל צעיר משפיעה על התפתחותו ותפקודו של הילד מכיוון שהיא בונה את התשתית לדרך שבה הוא ״פוגש״ את העולם הפיזי והאנושי . ( Shonkoff & Phillips , 2000 ) פרק זה עוסק בתיאור שונויות רגשיות חברתיות ואקדמיות בין ילדים בגיל הרך , בבחינת משמעותן לתפקוד הילדים והתפתחותם ובהערכה של התייחסות שונה מצד מבוגרים לשונויות אלו . נסקור מחקרים שבחנו מה מנבאות השונויות בהתנהגותם של הילדים ובהסתגלותם למסגרות החינוך . המחקרים שנסקור הם כאלה שבדקו הן את הדרך שבה מבוגרים מתייחסים לשונות והן תכניות התערבות שמטרתן לקדם ילדים תוך התייחסות למאפייניהם הייחודיים . בפרק ששונויות ברקע המשפחתי ובמיצב החברתי כלכליש התייחסנו לחשיבות של מתן מענה קוגניטיבי ורגשי כבר בגילים הרכים ביותר ( לידה עד שלוש , ( גילים שמערכת החינוך הישראלית אינה מופקדת עליהם כיום . פרק זה מתייחס , לעומת זאת , בעיקר לשונות בין ילדים בני שלוש עד שבע . עם זאת חשוב לציין שהחלוקה בהתייחסות בין גיל לידה עד שלוש לבין גיל שלוש עד שבע היא מלאכותית ונובעת בעיקרה מההקשר הישראלי . כידוע , על פי החלטת ממשלת ישראל מיום י״ג בטבת תשע״ב , , 8 . 1 . 2012 המדינה מספקת החל מתחילת שנת הלימודים תשע״ג חינוך 5 הוועדה לבחינת דרכי החינוך לגיל הרך של היזמה למחקר יישומי בחינוך בראשות פנינה שש קליין פרסמה בשנת 2008 מסמך המסכם את עבודתה בתחומים המשיקים לנושאים שעלו בפרק זה . המסמך – שממחקר לעשייה בגיל הרךש בעריכת פנינה שש קליין ויעקב בש יבלון – נגיש באתר היזמה בלשונית שפרסומיםש .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר