פרק 2: שונויות ברקע המשפחתי ובמיצב החברתי־כלכלי

עמוד:30

דרך אחרת להסתכל על כלל העולמות שבהם הצעירים חיים ומתפקדים היא על פי מודל הזיקות והמעברים בין עולמות הלומד . ( Phellan et al ., 1993 ) גם במודל הזה הלומד נמצא במרכז , אך מודגשים הקשרים הדו כיווניים שלו עם עולמות ההתייחסות המרכזיים ( משפחה , בית ספר , קבוצת גיל ) המוזנים גם על ידי המעברים והקשרים בין עולמות אלה . בניגוד למודל הקודם שבו יש למעגל המשפחתי השפעה גדולה יותר על התפישות , הרגשות ויכולת ההסתגלות של היחיד , במודל זה המעגלים המשפיעים על הפרט זהים בגודלם ומייצגים השפעה שוות משקל של כל אחד מן העולמות . הדימוי של מעבר בין עולמות בעלי גבולות חדירים יותר וחדירים פחות שעל הצעיר לחצות ממחיש את מצבם הקיומי השונה של צעירים ממגוון רקעים סוציו דמוגרפיים ואתניים . במאמרן מתארות פלאן וחובש גם את האינטראקציות של הפרט עם שלושת העולמות העיקריים של חייו : המשפחה , בית הספר וקבוצת הגיל , ומשרטטות ארבעה דגמים של ״חציית גבולות״ : . 1 עולמות תואמים – מעברי גבול חלקים ( גמישים ) . 2 עולמות שונים – מעברי גבול אפשריים . 3 עולמות שונים – מעברי גבול מסוכנים . 4 גבולות בלתי חדירים – מעברים בלתי אפשריים במצב שבו העולמות תואמים ( קטגוריה , ( 1 השפה , הערכים , התרבות , נורמות ההתנהגות , השאיפות והציפיות ״מכוונים על אותו תדר״ וליחיד אין כל קושי לחצות את הגבולות בין בית הספר ובין המשפחה ואת אלה שבינו לבין קבוצת השווים . במצבים אלו , גם תלמידים המתקשים בלימודים זוכים לאהדה ומתקבלים על ידי נציגי כל העולמות , מצב שעשוי להגביר את המוטיבציה שלהם ולשפר את סיכוייהם להצליח . במצבים שבהם העולמות אינם תואמים ( קטגוריה , ( 2 למשל מצבים שבהם צעירים השייכים לקבוצה חלשה מגיעים לבית ספר שבו לומדים תלמידים ממיצב חברתי כלכלי גבוה יותר , המוטיבציה של התלמידים האלה עשויה להיות חזקה מאוד והם יעשו כל מאמץ להצליח . משימתם קשה אבל אפשרית . אלא שתלמידים אלו עלולים לשלם מחיר כבד על המעבר בין העולמות השונים , בעיקר בתחום החברתי . הם ממתנים את הקושי על ידי כך שהם נמנעים מלהפגיש בין נציגים של עולמות שונים בשל המבוכה הכרוכה למשל בתגובת משפחתם לחבריהם שאינם באים מאותו רקע או בשל הבושה שבחשיפת המשפחה לחברים חדשים הבאים ממיצב חברתי כלכלי חזק יותר . יחד עם זאת הם מצליחים להשיג את מטרתם ולהגיע להישגים משמעותיים . בקטגוריה השלישית הלומד מתנסה בקשיים גם בקשר שלו עם המשפחה וגם בתחומי לימוד שונים . הוא מצליח במקצועות לימוד שבהם המורים מגלים עניין אישי ונכשל במקצועות או בכיתות שבהם האווירה יותר פורמלית . לבסוף , בקטגוריה הרביעית , השוני בערכים , באמונות , באורח החיים ובציפיות בין העולמות כל כך גדול , שהתלמידים הבאים מרקע חלש מתכנסים בתוך עצמם ומסרבים לנסות לחצות את הגבולות . בסופו של דבר הם נכשלים ונושרים . חלק מהם טוענים שלבית הספר אין כל משמעות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר