|
עמוד:128
כשמדובר בשונויות ביכולת קוגניטיבית ובהישגים אקדמיים , אחד ממוקדי הדיון נוגע לשאלה של קבוצות הטרוגניות לעומת קבוצות הומוגניות . בהנחה שבתחום זה או אחר לא כל התלמידים מסוגלים להתקדם באותו קצב , עולה השאלה האם כדאי לבצע הפרדה לפי רמות יכולת או שמא עדיף לשמור על מסגרת של לימודים בכיתה הטרוגנית , גם אם מצב זה מעורר קשיים ומתחים ? זוהי דילמה שנפגשים בה היבטים מעשיים הישגיים עם היבטים אתיים ערכיים . לכאורה חלוקה לקבוצות הומוגניות של תלמידים חזקים יותר לעומת חלשים יותר , אם בשיטת ההסללה ( כיתות נפרדות ) ואם בשיטת ההקבצה ( יציאה ממסגרת כיתתית אחת לקבוצות לימוד נפרדות במקצועות מסוימים , ( עשויה להבטיח מימוש היכולת הייחודית של כל תלמיד . אך מחקרים והתנסויות בשדה מראים שבדרך כלל לא זה המצב בפועל . ברוב המקרים החלוקות לסוגיהן מיטיבות עם החזקים ולא עם החלשים ולאורך זמן הן מרחיבות את פערי ההישגים . יש לכך הסברים רבים ונציין פה שלושה מהם : ( 1 קיימת התאמה לא מבוטלת בין החלוקה לפי רמות יכולת ובין החלוקה לפי רמות מיצב . בהקבצות הגבוהות נמצא בדרך כלל יותר תלמידים ממעמד בינוני או גבוה , ואילו בהקבצות הנמוכות נמצא יותר תלמידים ממעמד נמוך ומאוכלוסיות מוחלשות . לפיכך ההון התרבותי והכלכלי מסייע לשימור ואף להרחבה של הפער בין תלמידי ההקבצות הגבוהות לאלה של ההקבצות הנמוכות . ( 2 מנהלים נוטים לשבץ את המורים הטובים והמנוסים יותר בהקבצות הגבוהות יותר . החומר הנלמד בהקבצות הגבוהות מאתגר יותר , ואילו החומר הנלמד בהקבצות הנמוכות נוטה להיות דל יותר . ( 3 השיוך של תלמיד להקבצה נמוכה מצמיד לו תווית ומוליך אותו מראש לתחושת חוסר אונים ולציפיות נמוכות . מנגד , גם הכיתה ההטרוגנית אינה חסינה מפני כשלים ובעיות . ראשית , היא אינה מאפשרת ברוב המקרים לתלמידים הטובים לממש את הפוטנציאל שלהם ולהתקדם בקצב שבו הם יכולים להתקדם בתנאים ההולמים את כישוריהם . שנית , ויש קשר בין שתי הנקודות , בכיתה הטרוגנית קשה מאוד למנוע הוראה המכוונת למכנה משותף נמוך יחסית . שלישית , וגם היבט זה קשור לגורמים דלעיל , הצלחה בכיתה כזאת מחייבת סביבה ייחודית ומורה בעל הכשרה ייחודית שיאפשרו הקשבה בו זמנית לצרכים השונים וליכולות השונות במסגרת הכיתה . במקצוע המתמטיקה , שבו נוהל ההקבצות רווח במיוחד , נערכו אין ספור מחקרים שביקשו לראות איזו משתי הגישות עדיפה , והממצאים רחוקים מלהיות חד משמעיים . יש מחקרים שהראו , אולי כמצופה , שכיתות הטרוגניות דוחפות את הבינוניים והחלשים כלפי מעלה ואילו כיתות הומוגניות מסייעות יותר לתלמידים החזקים . לעומתם יש מחקרים שלפי ממצאיהם אין הבדל משמעותי בין הישגי תלמידים חזקים בכיתות הומוגניות או הטרוגניות . ממחקרים אחרים
|
|