|
עמוד:56
למשל ) התרחשה בעיקר במליאה , ותכיפות העשייה בתחום זה נמצאה קשורה להישגי השפה של הילדים . בנושא האלפבית עבדו הגננות עם הילדים בקבוצות , ללא קשר לרמת הילדים , ונמצא קשר בין תכיפות הפעילות הזאת לבין הבנת מערכת הכתב של הילדים . החוקרים לא צפו בפעילות של ״אחד על אחד״ בנושאי אוריינות . להערכתם ייתכן שבקבוצות הקטנות הגננות מצליחות להתאים הוראה לילדים וייתכן שבנסיבות של מליאת הגן הן מתקשות להגיע להוראה אישית . קונור וחובש בחנו את הדרכים היעילות להוראת ראשית קריאה . ממחקרם עולה כי ילדים ברמות שונות זקוקים להכוונה שונה לקידום ראשית הקריאה . לדוגמה , ילדים בעלי הישגים נמוכים בהבנת הנשמע מפיקים הרבה מהדרכה מכוונת מצד הגננת , ואילו ילדים בעלי הישגים גבוהים לומדים יותר מפעילות עצמאית . ( Connor , Morrison & Petrella , 2004 ) על בסיס הבנה זו פיתחו החוקרים אלגוריתם שמחשב את הזמן שעל הילד להיות מעורב בכל פעילות , את הקבוצה המתאימה לו ואת המידה הרצויה של מעורבות הגננת בפעילותו . החישוב מבוסס על הערכה של הגננת את הילד בפעילות יומיומית . החוקרים קוראים לתכנית שלהם ״הערכה לצורך הוראה״ . ( Assessment to Instruction - A 2 i ) ההערכה של המורה פשוטה ומתבצעת לעתים קרובות . בהתאם להערכה המשתנה המחשב מתכנן לכל ילד את הפעילות בקבוצות , לבד או עם הגננת . בסדרה של מחקרי התערבות השוו קונור וחובש הישגים של ילדים שלמדו בהוראה מותאמת אישית עם הישגים של ילדים שלמדו בהתאם לתכנית הלימודים הרגילה בכיתה אש . החוקרים מצאו שהתאמה של דרך הוראת הקריאה ( עבודה עצמית והוראה בקבוצה קטנה ) לילד בהתאם ליכולות השפה וכישורי האלפבית שלו משמעותית מאוד בקביעת הישגיו בסוף כיתה אש . החוקרים הצביעו על יתרון לגישת ההערכה לצורך הוראה שבה המורה מנחה כל ילד ברמה אישית או קבוצתית בפעילות הקשורה במערכת הכתב או השפה Connor , Morrison , ) . ( Schatschneider , Toste , Lundblom , Crowe & Fishman , 2011 יתר על כן , החוקרים אף הראו שילדים בעלי אוצר מילים דל שהשתתפו בתכנית השוו בסופה את הישגיהם בתחום השפה לאלה של ילדים בעלי אוצר מילים עשיר Connor , Morrison & Underwood , ) . ( 2007 קשה בשלב זה לקבוע אם הגישה של הערכה המכוונת להוראה מציעה פתרון ליישום יחס שונה לכל ילד במסגרות החינוך . המחקרים של קונור וחובש מתמקדים בתחום של שפה ואוריינות . דרוש מחקר נוסף כדי לקבוע האם הם רלוונטיים לתחומי ידע אחרים . כיצד יכולות גננות לבצע הערכה יעילה של ילדי הגן , הערכה שאינה כרוכה בבחינות יומיומיות או בלחץ על הילד ? איך עליהן לתכנן את פעילותן כדי לעבוד עם מגוון ילדים וצרכים ? כיצד כדאי להתייחס לשונות בתחום הרגשי חברתי באופן שיביא בחשבון גם את הפן הלימודי ? כיצד נכון לקדם הישגים בלימודים מבלי לזנוח את הכישורים החברתיים ? אחת התשובות היא סיוע לגננות בנושאים אלה . ראוי לפנות להן זמן לצורך התבוננות ותכנון פעילות . חשוב להדריך אותן באופן עקבי ומקצועי בנושאים אלו . גננות בודדות יחסית בגן וייעוץ תכוף ועקבי מיועצת עשויים לסייע להן להתפנות ולשוחח עם אדם מקצועי בנושאים אלו , לקבוע מדיניות , לעבוד עם הילדים ולאמוד את יעילות פעילותן בהערכות חוזרות . ברור שבזמננו , כשידוע שהתפתחות הילדים בגיל הרך משמעותית ביותר להתפתחותם , עלינו לשאוף לפתח דרכים להתמודדות עם
|
|