פרק 3: שונויות רגשיות ואקדמיות בגיל הרך

עמוד:51

ילדים לאימהות משכילות פחות , שהכנסתן נמוכה , ניכרים כישורים חברתיים נמוכים יותר כבר בגן . ( Downer & Pianta , 2006 ; Morris & Gennetian , 2003 ) ברופי הרב , ניבר וסטולק למשל , ( Brophy-Herb , Lee Nievar & Stollak , 2007 ) ביקשו מאימהות לדרג את הכישורים החברתיים של ילדיהן ומצאו קשר בין רמת ההכנסה וההשכלה של האם לבין רמת הכישורים החברתיים שהן מייחסות לילדיהם . חוקרים הניחו שחוויות ילדות בבתים ממיצב נמוך ( למשל ריבוי קשיים ומתחים ) משפיעות על הדרך שבה ילדים מבינים מצבים חברתיים , והבנה מוטית זו היא שמובילה לקשיי התנהגות . ( Pettit , Harrist , Bates & Dodge , 1991 ) החוקרים משערים שהילדים מהמיצב הנמוך מתקשים יותר בפירוש נכון של רמזים חברתיים , סובלים מרגישות יתר וחוששים לעתים קרובות , גם במצבים לא מסוכנים , שהאחרים עוינים כלפיהם ומתכוונים להרע להם . זיו וסורונגון ( Ziv & Sorongon , 2011 ) חקרו 196 ילדים בני 5-4 מרקע חברתי כלכלי נמוך . הם הציגו לילדים תמונות של מצבים חברתיים שבהם ילד פוגע בגיבור הסיפור ( לדוגמה , ילד שופך את המיץ של גיבור הסיפור ) או שני ילדים דוחים את גיבור הסיפור ( לדוגמה , ילד מבקש להצטרף לילדים שמשחקים בקוביות והם לא מקבלים אותו . ( הסיבה להתנהגות העוינת כלפי הגיבור בסיפורים היא מקרית ( ללא כוונה לפגוע ) או לא ברורה ( לדוגמה , הילדים לא עונים לילד שמבקש להצטרף אליהם למשחק . ( במסגרת המחקר רואיינו הילדים ונשאלו מה הם היו עושים לו היו במצבו של הילד . החוקרים קודדו את התגובות שהילדים הציעו לתגובות מתאימות , לא מתאימות או תוקפניות . ככל שרמת המיצב של הילדים הייתה נמוכה יותר , כך הם הציעו פחות פתרונות יעילים . מעניין שדווקא ילדים שנתפשו על ידי הגננות כאגרסיביים היו אלה שראו תגובות תוקפניות כיעילות . ברופי הרב וחובש ( 2007 ) מצאו שאצל ילדים שמגיעים מבתים במיצב נמוך , בהם גורמי לחץ רבים יותר , קיים קושי בהתנהגות החברתית כשהם הולכים לגן עם ילדים שיש להם קשיי התנהגות . כשהם בגן עם ילדים בעלי כישורים חברתיים טובים , הגננות מדווחות על פחות בעיות התנהגות מצדם . אפשר ללמוד מכך על ההשפעה שיש לשונות במיצב על התנהגות חברתית של ילדים ובה בעת להיווכח מה עשוי למתן את הקשר הזה . החוקרים טוענים שייתכן שאם ילדים ממיצב נמוך ישולבו מעט יותר בגנים עם ילדים ממיצב גבוה יותר , התנהגותם החברתית תהיה מסתגלת יותר . לסיכום , נראה כי ילדים ממיצב נמוך מציגים כבר מינקות הישגים נמוכים בתחומי השפה , האוריינות והחשבון , וההבדלים האלה מתרחבים עם העלייה בגיל . סקירת המחקר הראתה כי הישגי הילדים קשורים למידת החשיפה שלהם לגרייה אקדמית ולאינטראקציות אקדמיות . החוויות האקדמיות בבתיהם של ילדים צעירים ממיצב נמוך דלות יותר מאלה שבבתיהם של ילדים ממיצב בינוני . עם זאת , אפשר לשאוב עידוד מן העובדה שאופי האינטראקציות בין מבוגרים לבין ילדים מנבא את ההישגים האקדמיים של הילדים , מעבר למיצב של המשפחה , מפני שהיא מותירה מקום למערכת ״לפצות״ על חלק מהשלכות המיצב הכלכלי ולפעול לצמצום הפערים כבר בשלבים הראשונים והחשובים כל כך של החיים . כפי שראינו , גם התפתחותם

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר