|
עמוד:43
חוקרים העריכו את משמעותה של הביישנות להתפתחותם של ילדים . מן ההיבט האקדמי , רמת השפה של ילדים ביישנים נמוכה יותר . ( Evans , 2010 ) הקשר בין ביישנות לבין אוצר מילים ניכר כבר מינקות ( Prior et al ., 2008 ) ונמשך גם בגן ובבית הספר היסודי . אוונס Evans , ) ( 2010 מדגישה שהקשרים שליליים אך לא חזקים . כלומר , לילדים ביישנים יש כישורי שפה פחות מפותחים , אך אין להסיק מכך שיש להם קושי בשפה . לטענתה , התפתחות השפה של ילדים ביישנים איטית יותר אך לא במידה פתולוגית . לדבריה , סביר שהאיחור נובע מההתנסות השפתית המעטה יחסית של ילדים אלה , שכן שפה מתפתחת תוך כדי התנסות . נמצאו גם קשרים שליליים בין ביישנות לניצני אוריינות בגיל חמש ( Spere & Evans , 2009 ) וקשרים שליליים מתונים בין ביישנות לבין הישגים במתמטיקה בגיל ארבע-חמש Dobbs , Doctoroff , Fisher ) . (& Arnold , 2006 אוונס ( 2010 ) מציינת שמדובר בקשרים שליליים מתונים אך יציבים . ייתכן שהם קשורים להשתתפות בקבוצה , שיתוף פעולה עם הגננת ונכונות להתנסות . כבר משנות הילדות המוקדמת שלהם ילדים ביישנים שותפים פחות באינטראקציות שפתיות עם מבוגרים ועם ילדים אחרים . יתרה מזאת , לילדים ביישנים יש לעתים קרובות הורים ביישנים , כך שכל המשפחה מעורבת פחות בפעילות שקשורה בשפה . בגן , ילדים ביישנים משתתפים בפעילויות לעתים רחוקות וכשהם משתתפים הם אומרים מעט . גננות נוטות לפנות לילדים ביישנים בשאלות סגורות שדורשות מהם לתרום מעט לשיח . ( Evans , 2001 ) גננות פונות לעתים קרובות לילדים חברותיים ואלה אכן מפגינים רמת שפה מפותחת יחסית לבני גילם Lee , Chang- ) . ( Song & Choi , 2007 אוונס ( Evans , 2001 ) מבהירה שמכיוון שיש עדויות רבות לקשרים בין כישורי שפה לבין הישגים אקדמיים ומכיוון שמידת ההשתתפות של ילדים בפעילויות במסגרת החינוך קשורה להישגיהם , ביישנות מהווה גורם סיכון להישגים אקדמיים נמוכים . בהיבט החברתי , לילדים ביישנים יש פחות כישורי תקשורת . בתצפית על מאפייני ההתנהגות החברתית של ילדים ביישנים בני חמש מצאו רובין , דניאלס , ביירנס וברים Rubin , Daniels ) ( Beirness & Bream , 1984 שהילדים נטו לפנות למבוגר לצורך פתרון בעיות חברתיות וניסו פחות לפתור את הקשיים בעצמם . הם ידעו פחות כיצד למשוך את תשומת לב חבריהם בדרכים יעילות וכיצד לעמוד על שלהם או לבקש מהחברים דברים שרצו . מכיוון שלילדים ביישנים יש כישורי תקשורת דלים יחסית , גם כשהם יוצרים מגע עם בני גילם , המגע הזה פחות יעיל לפעמים , והם חווים תסכול שמחזק אצלם עוד יותר את הנטייה להמעיט במגע ושיח חברתי . החוויות השליליות ומיעוט המגע החברתי עלולים להוביל לכישורים חברתיים דלים יותר , לפחדים , להתנהגות קורבנית ולבדידות רבה יותר בקרב ילדים ביישנים ומופנמים Rubin , ) . ( Coplan , Bowker & Menzer , 2010 למרות הרצף בנטייה לביישנות מהילדות עד הבגרות והמשמעויות הרחבות שיש לביישנות בגיל הרך , ביישנות היא תכונה הניתנת לשינוי ותפקודם של ילדים ביישנים תלוי בהתנהגות המבוגרים כלפיהם כבר בגיל הרך . צשאנג ( Chang , 2003 ) מצא שכאשר המורים אמפתיים וחמים כלפי ילדים ביישנים , הילדים מציגים יכולת חברתית גבוהה יותר וביטחון עצמי רב יותר במצבים
|
|