|
עמוד:17
פרק : 1 ערכים מתנגשים ובחירה בין חלופות : בסיס לגיבוש סדר יום מדיני בשאלה שחינוך לכול או לכל אחדש ? בהקדמה למסמך נכתב כי המחקר אינו תומך באופן מובהק בחלופה מסוימת באשר לארגון המיטבי של הלימודים כך שימצו ככל האפשר את הפוטנציאל של מרב התלמידים . מכיוון שהמחקר אינו חד משמעי , הבחירה בין החלופות נושאת אופי ערכי מצפוני ואף עשויה להיות כרוכה בקונפליקט בין ערכים : מצד אחד ערך החירות או הזכות של הפרט למימוש עצמי , ומצד שני ערך השוויון – הזכות של כל אחד לתנאים חינוכיים בסיסיים שיאפשרו לו קיום בכבוד וחיים של משמעות . אמנם בהקדמה למסמך נכתב כי הוועדה מבכרת את הגישה ההוליסטית לכל לומד , גישה המתייחסת למכלול נקודות החוזק והחולשה שלו , אך המשאבים המוגבלים מחייבים לקבל הכרעות קשות . פרק זה הוא הצעה לקובעי מדיניות לתת את הדעת על הדרך והמתודה שבאמצעותן יש להתייחס לקונפליקטים בין ערכים בכלל ( למשל : שלום וצדק , צדק וחמלה , מחויבות לזולת לעומת מחויבות לחברה ) כמצע לקיומו של דיון מושכל גם בקונפליקט שבין חירות לבין שוויון ובין ״מערכת חינוך לכל אחד״ ל״מערכת חינוך לכול״ . הרבה נכתב על המתח בין חירות לשוויון ואנו לא נעסוק במסגרת זו בכל הדעות שהושמעו . נציב רק שתי שאלות עיוניות הנראות כעומדות ביסוד כל החלטה מעשית בסוגיה המעסיקה אותנו : . 1 האם ערך החירות וערך השוויון ניתנים ליישוב במסגרת השקפת עולם אחת ? . 2 האם ערך החירות – כאשר מתייחסים אליו באופן עמוק – נגזר בעצם מהשקפת עולם שלמה שאינה עולה בקנה אחד עם ערך השוויון ? אולי ערך החירות נעוץ בהשקפת עולם המקדשת את הביטוי העצמי האינדיווידואלי ואילו ערך השוויון נובע מהשקפת עולם הרו אה את שיא האנושיות בסולידריות עם המדוכאים , הסובלים , החלשים ולא בביטוי העצמי ? ואולי גם ערך החירות וגם ערך השוויון נגזרים מערך כבוד האדם ? על רקע תהיות אלה עולה השאלה : האם אפשר להמציא שיטת הערכה של אופטימום חירות ואופטימום שוויון , במסגרת משאבים נתונים , על מנת לקדם את ערך כבוד האדם בכללותו ? האם קיימת השקפת עולם הרמונית שבמסגרתה כל הערכים החיוביים משתלבים ולא מתנגשים ? אולי נגזר עלינו לחיות בעולם של השקפות עולם מתנגשות המקדשות ערכים מתנגשים , כך שההכרעה ביניהם תבוא , בסופו של דבר , לא במסגרת אחת כלשהי , אלא בדרך של פשרה , שיתוף בין אינטרסים , משא ומתן או הגעה לקונסנסוס ? ואולי יש אפשרות שלישית : השקפת עולם שהיא גם תאורטית וגם פרקטית , מחויבת לערכי על אך מותירה מקום גם לקונפליקטים אמיתיים בין ערכים וגם לערכים אישיים ?
|
|