|
עמוד:7
הקדמה הוועדה — הקמתה ומטרותיה מערכת החינוך בישראל משרתת אוכלוסייה מגוונת באופן בולט , והיא מן המערכות ההטרוגניות בעולם : שיעור הלמידה בגיל הרך עומד על כ 80 % בגיל , 3 ונע סביב 90 % בגיל 4 ו . 5 בכיתות אש–טש שיעור הלמידה הוא כ 97 % ובכיתות י״ב הוא עומד על כ . 90 % השונות בין התלמידים מתבטאת בקטגוריות קיבוציות ( כגון לאום , שיוך אתני תרבותי מובחן , דת , מיצב חברתי כלכלי ) ובקטגוריות המאפיינות את הלומד היחיד ( כגון גיל , מגדר , צרכים מיוחדים , סגנון למידה , תחומי עניין , מוטיבציה , ויסות רגשי , דימוי עצמי , כישורים חברתיים . ( מבחינת מערכת החינוך , השונות הזאת באה לידי ביטוי מבני ( למשל : חלוקה לארבעה זרמי חינוך , פעילות של אגפים ייעודיים לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים בשני הקצוות ואגפים המיועדים לאוכלוסיות מיוחדות . ( כמובן , השונות מתבטאת גם בשטח – יש שונות גדולה בצרכים של בתי ספר המשרתים אוכלוסיות שונות , יש שונות בין כיתות באותה שכבה בבית הספר ויש גם ( ואולי בעיקר ) שונות גדולה בתוך כל כיתה . הכיתות בבתי הספר משקפות את פני החברה הישראלית ומאכלסות שונות אתנית , תרבותית , לשונית , חברתית כלכלית ובנוסף לכך גם את השונות האישית שכל תלמיד מביא איתו לכיתה מהבית : שונות ברקע המשפחתי , סגנון למידה מועדף ( כגון עיוני , ויזואלי , אודיטורי , ( תחומי עניין , מוטיבציה , דימוי וביטחון עצמי ועוד תכונות ומאפיינים רבים . המגוון הזה ניצב לנגד עיניהם של העומדים בראש מערכת החינוך ולנגד עיניהם של המנהלים והמורים . הוא עמד גם לנגד עיניה של הוועדה כאשר הייתה צריכה להחליט אילו מן השונויות תיסקרנה ואילו לא , מתוך הבנה שקוצר היריעה אינו מאפשר התייחסות לכולן . בסופו של דבר וכפי שיוסבר להלן , ההחלטה לאילו מן השונויות להתייחס ולאילו לא , נבעה מהידע שנצבר במהלך העבודה והלימוד . דרכי עבודת הוועדה : איסוף מידע ממקורות מגוונים מקורות המידע והלימוד של הוועדה היו מגוונים ונעו בטווח שמסיפורים אישיים ( ולכאורה ) אנדקדוטליים ועד מחקרי מטא אנליזה המכלילים ומסיקים מסקנות לגבי אוכלוסיות גדולות . הוועדה למדה רבות גם ממפגשים שערכה עם אנשי המטה במשרד החינוך , חוקרים באקדמיה , מנהלים , מורים ותלמידים וגם מתגובות הציבור לפנייתה להציג בפניה תכניות ומיזמים המתייחסים לשונויות בין תלמידים . מקורות מרכזיים נוספים היו כמובן הידע שחברי הוועדה עצמם צברו בעקבות קריאה של מאמרים וספרים וכן הידע והניסיון שהביאו עמם לדיונים , כל אחד בתחום התמחותו . 2 המידע הנוגע לגיל הרך מתייחס לשנים 2014 ( גיל ( 4-3 ו 2013 ( גיל ( 5 והתקבל ממרכז המידע של מינהל תקשוב ומערכות מידע במשרד החינוך בשיחת טלפון שהתקיימה ביום . 11 . 02 . 2014 המידע על היקף הלימודים בבית הספר לקוח מתוך השנתון הסטטיסטי לישראל , 2010 לוחות 8 . 10 ו . 8 . 20
|
|