|
עמוד:3
ב . הכרעה בין ערכים מתנגשים : המסמך דן במתח בין ערכים מתנגשים כגון חירות ושוויון , ומציע שימוש שקול באסטרטגיה העשויה לתמוך בפתרון דילמות : בכל הכרעה ערכית ( בין ערך חשוב וראוי אחד לערך חשוב וראוי אחר ) יש לשקול מי מסוגל יותר לשאת את הפגיעה האפשרית של אותה הכרעה ולמי יש פחות משאבים להתמודד איתה ולכן סיכויו להיפגע גבוהים יותר ( רש פרק . ( 1 ג . השפעת המשפחה והמיצב הכלכלי חברתי : קיים מתאם משמעותי בין הישגים אקדמיים לבין הרקע המשפחתי והמיצב הכלכלי חברתי . הבדלי רקע ומיצב מתבטאים לא רק במשאבים אלא גם בערכים , בציפיות , בנורמות , בשפה ובהתנהגות , ומשפיעים על הישגים בלימודים . לפיכך חשוב שבצד הצבת אתגרים אקדמיים הולמים ( רש פרק , ( 2 מערכת החינוך תיצור אווירה תומכת עבור תלמידים ממיצבים נמוכים ויחסי אמון הדדי עמם ועם משפחתם . ד . הגיל הרך : השונויות הרגשיות והשונויות האקדמיות ניכרות כבר בגיל הרך . השליטה העצמית והביטוי העצמי בגיל הרך הם גורמים המשפיעים מאוחר יותר על הסתגלות חברתית והצלחה בלימודים . ילדים בעלי יכולת ביטוי עצמי נמוכה , המוגדרים מופנמים או ביישנים , מציגים כבר בגן קשיי הסתגלות ומיעוט אינטראקציה חברתית , ואלה מובילים לדלות לשונית ולהישגים נמוכים . למיצב הכלכלי חברתי יש השפעה ניכרת על אוריינות ולמידה ( בין השאר בתיווך תשומות הוריות כמו שיח דל של אימהות ממיצב נמוך עם ילדיהן . ( התנהגות מעשירה של גננות עשויה לתמוך בשליטה עצמית , בביטוי עצמי , בפיצוי על חסרים מהבית ובשיפור ההתפתחות האינטלקטואלית ( רש פרק . ( 3 ה . ההיבט הרגשי חברתי : הרווחה הנפשית של התלמיד כוללת הרגשה טובה , תחושת ביטחון והגנה , שביעות רצון מאקלים בית הספר ומהיחסים עם המורים והחברים . רווחה נפשית מקדמת הישגים לימודיים באמצעות הגברת מוטיבציה ותחושת מסוגלות , ועל כן יש להביאה בחשבון בכל עשייה חינוכית ( כולל , למשל , חלוקת תלמידים לקבוצות . ( על מערכת החינוך מוטלת חובה להביא בחשבון היבטים של רווחה נפשית וחברתית שישפיעו על ההיבטים הקוגניטיביים אקדמיים . לאלה יש השפעה חוזרת על ההיבטים הרגשיים חברתיים במסגרת מעגל של השפעות הדדיות ( רש פרק . ( 4 ו . שונויות קוגניטיביות : ספרות המחקר אינה מצביעה על מסקנות חד משמעיות בעניין יישומם של מודלים לארגון ההוראה והלמידה ( כיתות הומוגניות או הטרוגניות . ( לכל מודל יש יתרונות וחסרונות , ואלה נסקרו בהרחבה במסמך . נסקרו גם גישותיהם של בתי ספר ״אפקטיביים״ , המאופיינים במנהיגות חינוכית יוזמת המסייעת לקידום כלל התלמידים בתחומים אקדמיים , וכן בקיומם של מנגנוני תמיכה רגשית וחינוך לעצמאות ולאזרחות טובה ( רש פרק . ( 5 ז . הכשרה ופיתוח מקצועי של עובדי הוראה : הפרק סוקר את מה שנעשה ולא נעשה בתחום של הכשרת מורים בארץ בנושא השונויות . ככלל , נושא זה אינו תופס מקום מרכזי בתכניות
|
|