הקדמה כללית מאת ישראל לוין

עמוד:י

( הערבית . ( "יוצריה הגדולים , אדירי רוח ואנשי מעשה כלם , " אנשים כשמואל הנגיד , שלמה אבן גבירול , משה אבן עורא , לוי אבן אלתבאן , יהודה nrrn אברהם אבן ע ! רא , יהודה אלתרתי ודומיהם , יכולים להיחשב - במרחבם התרבותי בזמנם ובמקומם - בין גדולי משוררי העולם . יצירתם הגדולה היפרתה את התרבות העברית במשך מאות בשנים בכל רחבי התפוצה היהודית והשפעתה על שירים ומשוררים שונים מן העת האחרונה אף היא אינה מוטלת עוד בספק . ספר זה והספרים האחרים בסדרת 'שירת תור הזהב בספרד" הם מענה לקריאתו הנלהבת של ביאליק נבמבוא לשירי אבן גבירול ) 'לעקור את השירה הספרדית מרשות היחיד של המחקר המדעי ולהכניסה לרשות הרבים של ספרות הדור , ' להשיבה לזרם החי והמתפתח של הספרות העברית החדשה . הרקע להתפתחות השירה בספרד ראשיתה של השירה העברית בספרד חלה בסמוך לאמצע המאה העשירית , בקורדובה , בחצרו של המדינאי האמיד חסדאי אבן שפרוט , שכיהן כשר במלכות הח'ליף האומי'י עבד אל רחמאן השלישי . חלפו אז למעלה ממאתיים שנה מן הכיבוש הערבי של חצי האי האיברי שהכובשים כינוהו אל אנךליס . מצבם של היהודים , שסבלו מידם הקשה של המושלים הוויזיגותים הקתולים ונרדפו על ידי מוסדות הכנסייה , השתפר מאוד בשלטון החדש של המוסלמים . לאט ובהתמדה גדל מספרם . עד מהרה השתלבו במערכות חייה של המדינה והחברה וכל דרכי הפרנסה נפתחו לפניהם . אף שנטו להתרכז בשכונותיהם המיוחדות בערים השונות , הם לא ביקשו להסתגר כשוכנים לבדד ושמרו על מגע פתוח עם האוכלוסייה המגוונת . הם רכשו את השפה הערבית ולמדו להכיר את התרבות הערבית העשירה . בדרכים שונות שילבו את תרבות עמם המקורית עם תרבות 'העולם החיצוני" באימפריה רחבת הידיים של האיסלאם , מושפעים בין השאר מן הדוגמה הנערצת של רב סעדיה גאון ומפעלו הספרותי הגדול . המשכיל היהודי ידע שחינוכו לא ישלם אלא בשתיהן . התנאים ההיסטוריים המיוחדים שהתהוו עם הכיבוש הערבי , המגעים הפתוחים עם "העולם" בכל תחומי החיים , ובתחום החינוך והתרבות בכללם , עתידים היו להביא לפריחה המופלאה של תרבות יהודי ספרד - בכל סוגי היצירה של התרבות הכללית כפילוסופיה ,

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר