|
עמוד:יב
פחות מכך לנכדיהם . הדור שגדל על אידיאל גאולת הלאום והארץ , שהקדיש את חייו לעבודת האדמה וההגנה , פינה את מקומו לדור שגם אם רובו עדיין ציוני האידיאלים שלו שונים לחלוטין . במקום כורמים , יוגבים ונוטרים , שואפים בני הדור הזה להיות אנשי היי טק וכלכלה , רופאים ועורכי דין , מרצים באקדמיה ואמנים , שחקנים ושדרנים , פעילים חברתיים וחסידי איכות הסביבה . בני הדור הזה אינם מוצאים עוד טעם בפסטורליה המקראית שריתקה את הדור המיישב . הם אינם רואים עוד באבות האומה את דגמי העל הרומנטיים של האדם האידיאלי העובד את אדמתו ומגן עליה . התנ"ך , שעורטל מרוחניות ונכבל לאתוס ההתיישבות , אינו יכול להדריך אותם בתחומים העומדים במרכז סדר יומם . התנ " ך , המצפן של הציונות , אינו מצליח עוד לשמש את מי שנולד בארץ וכבר אינו צריך להיאבק על תקומתה . ברור למדיי שאין זה בשל העובדה שאיננו זקוקים עוד לקריאת כיוון . המאבקים הפוליטיים , הפערים החברתיים , השסעים בנפש האישית , מעידים על כך שהמאבק על העצמאות היהודית הוכתר אמנם בהצלחה , אך התהייה על משמעותה של עצמאות זו עדיין רחוקה מסיום . אנחנו עתירי טכנולוגיה מתקדמת ומעוטי יכולת הגותית , מוצפים באינפורמציה אך חסרי אוריינטציה , זקוקים , כמו קודמינו , ואולי אף יותר מהם , להנחיה בדרך החכמה . ספרו של ליאון קאס , ראשית חכמה , פותח שער חדש למבקשי דרך החכמה . הישראלי העכשווי הרחוק מן הקריאה הדתית אך מחפש השראה ; זה שאינו צמא עוד לרומנטיקה מקראית מיתית בנוסח הציוני הישן , אך עדיין משתוקק לספרות גדולה ; ומי שאמון על חשיבה רציונלית מערבית אך אינו מוצא סיפוק בגישה האקדמית למקרא , יגלה כאן מרחב שיח חדש . מי שאינו מכיר את התנ " ך כפי שהכירוהו אבותיו אך מעוניין לעמוד על "אופיו התיאולוגי , הרעיוני והספרותי , " ימצא בספר הזה אוצר רלוונטי של ידיעות על טבע האדם , תוכנות חברתיות וקריאות כיוון פוליטיות . הספר ראשית חכמה הוא קריאה דקדקנית ומעמיקה בספר בראשית , המציע עיון מלא בטקסט מתוך ערנות תמידית למכלול ההקשרים מן המסורת המערבית שבהם הוא מתפרש : ביולוגיה , אנתרופולוגיה , מיתולוגיה , היסטוריה , פילוסופיה , פוליטיקה , ספרות קלאסית ותיאולוגיה . וליאון קאס הוא האיש המתאים לקריאה כזאת . כד"ר לרפואה ולביו כימיה , כמורה ותיק לספרות קלאסית , כמי שנוטל חלק פעיל בחיים הפוליטיים וכיהודי שמבקש בתנ " ך הדרכה לחייו , קאס מפיק מספר בראשית מכלול קוהרנטי של הבנות על טבע האדם והחברה האנושית .
|
|