יוסף טובי שלום בן יוסף שבזי - האיש ויצירתו

עמוד:8

ממון רב שוחררו מן הכלא , אך לא הורשו לחזור לעירם ונאלצו לנדוד ממקום למקום במשך כמה שנים . שנים קשות אלה , שנות ילדותו של שבזי , עיצבו את רוחו של משורר הגלות והגאולה לעתיד . בשנת 1626 קמו בני אלקאסם , מן הכת הזידית , על הנציב התורכי חידר פאשה והנחילו לו תבוסה ניצחת . בשנת 1635 נאלץ חידר פאשה לעזוב את תימן , עם כל צבאו . בכל אותה תקופת עשר שנים למד שבזי תורה מפי אביו ומפי בן משפחתו ישראל בן יוסף , בנו של המשורר הגדול יוסף בן ישראל . מבחינת יצירותיו עולה כי למד את כל ענפי הספרות היהודית - הלכה , כולל תלמוד בבלי וירושלמי , אגדה ומדרשים , שירה ופילוסופיה . כרבים מבני דורו ומקומו נטה ליבו לשירה ולתורת הסוד , על פי ספר הזוהר ועל פי חיבוריהם של חכמי ספרד בתורת הנסתר כגון פירוש התורה לרבנו בחיי וספר שערי אורה ליוסף ג'יקאטילה . שבזי שלח ידו גם בקבלה המעשית ובחכמות הרזים וגילוי העתיד , כולל באסטרולוגיה . בגיל צעיר החל לכתוב שירים , הוא הושפע תחילה בעיקר מאביו ומן המשורר יוסף בן ישראל . בתקופה זו קנה לו ידיעה מפליאה בשלוש הלשונות ששימשו את חכמת ישראל לתחומיה השונים : עברית , ארמית וערבית . שימושיו הלשוניים הערביים מלמדים כי הכיר היטב את הספרות המוסלמית , ובעיקר את הקוראן ואת השירה הערבית הקדומה והקלטית . חייו החומריים היו קשים . המשורר שלח ידו באריגה והתפרנס מיגיע כפיו . יש שהוא מתלונן בשיריו על קשי מצבו . המשורר הצעיר ידע מחסור ונדודים בחיפוש פרנסה . גם בשנות חייו המאוחרות הוא חוזר ומעלה ביצירתו את קשיי הפרנסה , הן בהקשר הפרטי והן בהקשר הלאומי הכללי . אולם אם חיי החומר של שבזי התאפיינו במחסור , חייו הרוחניים היו עשירים ביותר . אט אט החל רוכש לו מעמד של עושה נפלאות ונעשה דמות נערצת על בני קהילתו ועל גולת תימן כולה . לימים נעשה שבזי אחד הגיבורים הפופולריים ביותר של סיפורי העם היהודיים בתימן , המציגים אותו כגיבור

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר