|
עמוד:י
( הערבית '' . ( יוצריה הגדולים , אדירי רוח ואנשי מעשה כל י , 'ם אנשים כשמואל הנגיד , של י מה אבן 1 גבירול , משה אבן עזרה , לוי אבן אלתבאן , יהודה ןדחז אברהם אבן עזרא , יהודה אלחריזי ודומיהם , יכולים להיחשב - במרחבם התרבותי בזמנם ובמקומם - בין גדולי משוררי העול י ם . יצירתם הגדולה היפרתה את התרבות העברית במשך מאות בשנים בכל י רחבי התפוצה היהודית והשפעתה על שירים ומשוררים שונים מן העת האחרונה אף היא אינה מוטלת עוד בספק . ספר זה והספרים האחרים בסדרת 'שירת תור הזהב בספרד הם מענה לקריאתו הנלהבת של ביאליק ( במבוא לשירי אבן גבירול } 'לעקור את השירה הספרדית מרשות mvt של המחקר המדעי ולהכניסה לרשות הרבים של ספרות הדור , ' להשיבה לזרם החי והמתפתח של הספרות העברית החדשה . הרקע להתפתחות השירה בספרד ראשיתה של השירה העברית בספרד חלה בסמוך לאמצע המאה העשירית , בקורדובה , בחצרו של המדינאי האמיד חסדאי אבן שפרוט , שכיהן כשר במלכות הח'ליף האומי'י עבד אל רחמאן השלישי . חלפו אז למעלה ממאתיים שנה מן הכיבוש הערבי של חצי האי האיברי שהכובשים כינוהו אל אנךלוס . מצבם של היהודים , שסבלו מידם הקשה של המושלים הוויזיגותים הקתולים ונרדפו על ידי מוסדות הכנסייה , השתפר מאוד בשלטון החדש של המוסלמים . לאט ובהתמדה גדל מספרם . עד מהרה השתלבו במערכות חייה של המדינה והחברה וכל דרכי הפרנסה נפתחו לפניהם . אף שנטו להתרכז בשכונותיהם המיוחדות בערים השונות , הם לא ביקשו להסתגר כשוכנים לבדד ושמרו על מגע פתוח עם האוכלוסייה המגוונת . הם רכשו את השפה הערבית ולמדו להכיר את התרבות הערבית העשירה . בדרכים שונות שילבו את תרבות עמם המקורית עם תרבות 'העולם החיצוני' באימפריה רחבת הידיים של האיסלאם , מושפעים בין השאר מן הדוגמה הנערצת של רב סעדיה hvsa / \ WJ הספרותי הגדול . המשכיל היהודי ידע שחינוכו לא ישלם אלא בשתיהן . התנאים ההיסטוריים המיוחדים שהתהוו עם הכיבוש הערבי , המגעים הפתוחים עם 'העולם' בכל תחומי החיים , ובתחום החינוך והתרבות בכללם , עתידים היו להביא לפריחה המופלאה של תרבות יהודי ספרד - בכל סוגי היצירה של התרבות הכללית כפילוסופיה ,
|
|