|
עמוד:17
( 6 ) האם תהיה זו דרך סבירה כדי למצוא את המשמעות של ndoho לשאול דובר סאר ( בהנחה שתוכל למצוא אחד ?( ( 7 ) משמעות המלה ndoho בסאר היא תשע , לכן אינה מלה נדירה או טכנית במיוחד . האם כל מבוגר רגיל , דובר סאר , יהיה איש שאפשר לגשת אליו ולשאול אותו על משמעות המלה ? ( 8 ) אם דובר סאר רגיל טוען שמשמעות ndoho היא תשע ( או - מספר אצבעות של שתי ידיים פחות אחת , או כל אמצעי שיבחר בו כדי לבטא זאת , ( וכנגדו פרופסור חשוב לסמנטיקה , אירופאי , שאינו דובר סאר , טוען שמשמעות ndoho היאעשד , ( או , ten או , dix כפי שיתרגם אותו , ( למי תאמין , לדובר סאר או לפרופסור ? תשובות ( 1 ) לא ( 2 ) כן ( 3 ) לא , היכולת לנסח הגדרה של משמעות מלה היא מיומנות שאינה נחלת כל אדם . ( לימוד הסמנטיקה עשוי לחדד בהרבה מיומנות זו ( 4 ) ( . כן , נראה סביר לומר כך ( 5 ) יש להניח שאינך יודע ( 6 ) כן ( 7 ) כן , אך ייתכן שדוברים אחדים , אולי מחמת ביישנות או מבוכה , לא יוכלו לתת לך תשובה ברורה לחלוטין ( 8 ) לדובר סאר הערות אפשר להניח בבטחה שהמשמעויות של מלים ופסוקים ידועות לדוברי הלשון הכשירים . דוברי הלשון הילידים הם המקור הראשון למידע בדבר המשמעות . סטודנט ( או פרופסור ) לסמנטיקה כוחו יפה לתאר משמעויות , או לדבר תיאורטית על משמעות באופן כללי , אבל אין לו כל יתרון על דובר ילידי רגיל בדבר גישה לנתונים היסודיים הנוגעים במשמעות . אין זה תפקידה של הסמנטיקה לקבוע כללים של תקינות סמנטית , לקבוע את המשמעות הראויה לכל מלה , או למה כל מלה תשמש . הסמנטיקה , כיתר חלקי הבלשנות , תפקידה לתאר . כמעט כל הדוגמות של הספר הזה לקוחות מן העברית הישראלית הסטנדארדית . אנו מניחים שרוב הקוראים הנם דוברי עברית כשפת האם , ולכן יודעים את המשמעויות של הביטויים העבריים . זה עשוי להיראות כפאראדוקס : אם הסמנטיקה היא חקר המשמעות , והדוברים כבר מכירים את המשמעויות של כל הביטויים בלשונם , בוודאי לא יוכלו ללמוד דבר מה מן הסמנטיקה ! מה יוכל ללמד את קוראיו ספר הכתוב לדוברי עברית והמשתמש בדוגמות עבריות ? התשובה היא שהסמנטיקה היא ניסיון לבנות תיאוריה על המשמעות . הגדרה תיאוריה היא מסגרת מפורטת , עקבית וחסכנית , של טענות והגדרות תלויות זו בזו , בנויה כך שמספר גדול ככל האפשר של עובדות יסוד פרטיות יוכלו להתפרש או כנובעות ממנה או כניתנות להסבר במושגים שלה . דוגמה התיאוריה הכימית , על הגדרותיה של היסודות הכימיים על-ידי המערכה המחזורית , באשר היא מפרטת את מבנה האטומים ומגדירה סוגים שונים של תגובות העשויות להתחולל בין היסודות , היא תיאוריה מתאימה להגדרה דלעיל . דוגמות של כמה עובדות יסוד הנובעות מן התיאוריה הכימית עצמה או הניתנות להתפרש על פי מושגיה , הן : הברזל מחליד במים ; המלח נמס במים ; אין דבר נשרף אם הוא שקוע כולו במים ; העופרת כבדה מן האלומיניום , לא אלומיניום ולא עופרת צפים על פני המים . התיאוריה הכימית ,
|
|